autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Neponovljivo teatarsko iskustvo iz sarajevskog ratnog pakla

Autor: Gradimir Gojer / 26.04.2022.

Gradimir Gojer

Bilo je tiho proljetno predvečerje 1992. godine, sa dr. Zlatkom Lagumdžijom dogovorio sam da odemo pogledati izložbu političke karikature u Umjetničkoj galeriji Bosne i Hercegovine. Vernisaž od kojeg obojica nismo očekivali mnogo, ipak je bio znatno interesantniji od naših nadanja…

Među posjetiteljima bio je i tadašnji potpredsjednik Vlade Republike Bosne i Hercegovine Muhamed Čengić, koji nam je prišao nakon ceremonije otvaranja i značajno naglašavajući svaku riječ sugerirao: ”Idite odmah kući, mladi ste, ne bi trebalo da ovu noć provedete izvan svojih domova”.

Čengine riječi i danas, toliko godina kasnije, odjekuju mi u ušima…

Na ulasku u Ulicu Radojke Lakić, čijim sam stanovnikom tada bio, presreo me je poznanik, inače televizijski djelatnik, i upitao da li ću spavati ove noći u svom stanu…

Ova dva upozorenja upućena su od ljudi različitog nacionalnog i političkog usmjerenja…

Noć je bila besana jer na televiziji sam cijelo vrijeme pratio dramatične razgovore između Radovana Karadžića i Alije Izetbegovića. Nakon uzbudljive noći došlo je mirno, sunčano, aprilsko, sarajevsko jutro.

Otišao sam na obvezatnu subotnju, jutarnju kavu u tadašnji hotel ”Beograd”. Nisam uspio ispiti niti prvu šalicu, a u gradu se začula rafalna pucnjava, koja je dolazila iz pravca Doma Armije.

Sa kompletnim hotelskim osobljem pretrčao sam Kulovićevu ulicu i spas potražio u podrumskim prostorima, odnosno kabareu Pozorišta mladih.

Sinoćnja upozorenja dobila su potvrdu u snajperskoj vatri sa okolnih brda, a počelo je i granatiranje. Ni u snu nisam mogao pretpostaviti da ću u tom podrumskom prostoru provesti veći dio vremena do kraja agresije na Bosnu i Hercegovinu…

A upravo to se desilo. Stalna granatiranja i snajperisanja od odrođene i poetničene JNA vezala su mene, ali i još izvjestan broj teatarskih djelatnika, za ovaj prostor, u kojem smo spavali, objedovali kad smo imali što…

Tu je rođena ideja da napravimo Sarajevski ratni teatar – SARTR, a da ansambl čine glumci svih triju sarajevskih kazališta. Ideja za stvaranje Sarajevskog ratnog teatra bila je opečaćena razmišljanjima i vizijama pjesnika i dramatičara Safeta Plakala, direktora Pozorišta mladih, inženjera Đorđa Mačkića, redatelja Dubravka Bibanovića i moje malenkosti.

Prva predstava ”Sklonište” bila je samo čisti preslik našega života u ovom skloništu.

Zanimljivi su profili osoba koje su boravile u kabareu Pozorišta mladih. Najzanimljivijim mi se čini Zlaja Smajlović, koji je sa gitaristom Hidom Đidićem smišljao rečenice humora i vedrine koje će kasnije ući i u tekst drame ”Sklonište”, pa onda Velig i Nešo, koji će u poraću otvoriti kultni kafe u prostorima Akademije likovnih umjetnosti…

Vrlo brzo po opkoljenom Sarajevu pronijela se vijest o neobičnoj svakodnevnoj vedrini što je ispunjavala prostor našega bivstvovanja.

Nakon toga naše sklonište hodočastili su brojni komandanti postrojbi Armije Republike BiH, ali i najistaknutiji branitelji, koji su ulazili i u verse pjesama o obrambenom ratu.

Tako je jednom prigodom nakon krvave bitke sa raspomamljenim četnicima heroj te bitke na stadionu Grbavici došao da malo odmori. Nije razmijenio ni nekoliko rečenica sa nama o odbijenim četničkim atacima, kad javljaju iz obližnje jedinice da se heroj prethodne bitke mora vratiti na Grbavicu, jer ”linija je ponovo pala u četničke ruke”…

Naravno naš junak obrane Grbavice ekspresno se vratio i četnici su, uz goleme gubitke, istjerani iz rovova koje su bili ”vratili”.

Drugom prilikom, do dugo u noć, nakon početka policijskoga sata, u našem skloništu nije bilo redatelja Dubravka Bibanovića. Svi smo se mnogo zabrinuli i strahovali smo.

Oko četiri sata ujutru, uz pratnju trojice boraca Armije RBiH i, ni manje ni više, generala Jovana Divjaka, pojavio se naš Biban. Iskoristio je vrijeme našeg strahovanja da sa generalom posjeti brdo Žuč, gdje su se vodile teške borbe za jedan dio Sarajeva…

Povremeno je naše sklonište posjećivala diva narodne glazbe Beba Selimović. Uz gitaru legendarnog Hidana ”prosula” bi se sevdalinka, stara, tihana, uhu ugodna…

Sklonište je ponajviše štitila postrojba interventne policije Dževada Topića Tope, čijim prvim akcijama na početku opsade grada sam nazočio.

Najteži dan pamtim kad je granata doletjela sa Trebevića i u centru Sarajeva ranila nekoliko naših sugrađana, među kojima i potpredsjednika Vlade RBiH dr. Zlatka Lagumdžiju.

Te večeri otkazali smo predstavu ”Sklonište”.

Osnivanje teatra u opsjednutom gradu bila je prvorazredna senzacija. Poslije ”Skloništa” nastale su i predstave ”Memoari Mine Hauzen”, pa ”Kako Musa dere jarca” Zlatka Topčića…

Jedno vrijeme SARTR je djelovao kao dio kulturnih djelatnosti Prvog korpusa Armije Republike Bosne i Hercegovine, a nakon prekida ratnih dejstava Grad Sarajevo i Kanton Sarajevo uvrštavaju ga na listu oficijelnih i od države alimentiranih kazališta.

”Sklonište”, ta prva i amblematska predstava SARTR-a, nakon prekida ratnih dejstava i Dejtonskog mirovnog sporazuma imala je bogat internacionalni život, a brojni poznati europski teatri pozivali su ansambl ove predstave da gostuje na njihovim pozornicama.

SARTR-ova umjetnička politika fundirana na najboljim tradicijama bh teatra doživjela je posebnu umjetničku valorizaciju u najznačajnijim medijima i na Istoku i na Zapadu, podjednako.

Zbog svoje ratne biografije, a posebno zbog svježe tragalačke koncepcije i otvorenosti, publika je prihvatala i danas, respektno, prihvata njegovu umjetničku koncepciju. To su potvrdila i gostovanja u inozemstvu.

Vrhunac u svom dosadašnjem tridesetogodišnjem kazališnom eksponiranju je doživio izvedbom teksta Španjolca Sinistere ”Ay Karmela”, gdje su redatelj Robert Raponja i glumci Dragan Jovičić i Selma Alispahić doživjeli krunske trenutke svoje karijere.

Neki mladi, a danas afirmirani umjetnici, poput Selme Spahić, redateljke vrlo suptilnog opusa promatranja današnjega svijeta, iskoristili su pruženu priliku od strane SARTR-a, koji upravo na novitetima i avangardnosti mladih mijenja okoštale, arhaične stavove u kazališnoj umjetnosti, ali i u filmu i slikarstvu…

Ovaj teatar je postavljao i postavlja i u našem recentnom dobu i najznačajnija djela bosanskohercegovačkih umjetnika dramatskoga pisma. Na bh teatarskim smotrama i festivalima je postao u posljednje tri decenije mjerom ozbiljnoga upliva u našu društvenu gamu, a posebno značajno je bilo gajenje sartrovskog autentičnoga stila, prepoznatljivog iz predstave u predstavu…

Kad danas sumiram utiske našeg teatarskog čeda nastalog pod ”granatnim” sarajevskim nebom ne mogu ne istaći da bez njega ne samo kazalište nego i kultura na ovim prostorima ne bi bili isti!

Mijenjajući prosedee kroz vremenski i društveni milje SARTR je na određeni način revolucionirao naše živote kraja dvadesetog i početka dvadeset prvog stoljeća.

Sjećajući se naših početaka ne mogu u ovom sasvim intimnom zapisu o SARTR-u ne pomenuti dva čovjeka bez čijeg samoprijegora, ali i društvenoga utjecaja ne bi stasao u jedno od vodećih kazališta u regionu…

Ratni ministar bosanske policije Jusuf Pušina i general Armije Republike Bosne i Hercegovine Jovan Divjak na različite načine pomagali su rad i razvoj Sarajevskog ratnog teatra. To vrijeme kad smo ga stvarali u nemogućim uvjetima, iz puno razloga, osobno nazivam teatarsko herojsko doba!

U poslijeratnom periodu Sarajevski ratni teatar je stanovitom proširenom medijskom djelatnošću okupljao sve nove i nove slojeve pretežito najmlađe publike.

Sudjelovao sam i u stvaranju Mostarskog teatra mladih, ali ovo SARTR-ovsko iskustvo iz sarajevskog ratnog pakla je, uistinu, nešto neponovljivo i nezaboravno.

Vivat SARTR!

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Monsinjor Franjo Topić bio je i ostao jedinstvena osobnost
  • U dva vremena dva su bh ktitora ostavila iznimne zadužbine
  • Ovo je Balkan, draga
  • Makedonski teatar u znaku obitelji Stefanovski
  • Stoljetna misija nogometnih velikana Željezničara i Veleža
  • Kraljica od Dubrovnika
  • Povijesno i politički dragocjeni Đilasovi dnevnički zapisi
  • Sarajevo – via COVID – Mariopulj
  • Dvodecenijska borba za ljudskost Svetlane Broz
  • Stoljeće ”Kuće na Obali” upisano u kulturnu mapu svijeta

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: DRITO! Tagged With: BiH, Drito, Gradimir Gojer, JNA, pakao, Sarajevo, Sartr

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT