autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Priče Edit Glavurtić inspirirane prizorima iz stvarnog života

Autor: Jacqueline Bat / 20.06.2022.

Jacqueline Bat

Ne sjećam se točno dana kad sam na Facebooku upoznala Edit Glavurtić. Sjećam se samo da su akvarelne latice božura i perunika s njenih slika dugo obavijale moju dušu mekoćom, paperjastom, kao i osmijeh i svilenkasta kosa njenih prozračnih anđela. Bile su mi bliske njene slike, nekako su se moj i njen unutarnji svijet dodirivali.

Moja draga prijateljica i učiteljica, književnica Božica Jelušić jednom je zgodom rekla da učiti trebamo od onog što prepoznajemo, što je blisko našoj duši, a toga najčešće nema u sustavu.

Tako sam i ja, svoje slobodno vrijeme, van studija, koristila da čitam, odlazim na izložbe, slušam, i družim se s ljudima koje sam sama birala, koji su bili bliski, svojom osobnošću i izričajem, mojoj duši, a koji su bili posvećeni, marljivi, samoprijegorni u onom što su radili.

Ljudi s kojima sam provela mnogo sati u razgovorima, u bilježenju kistom nadahnjujuće prirode na likovnim kolonijama, na njihovim koncertima, jer neki su i predani glazbenici, kao uzvanik na predavanjima, jer neki od njih su posvećeni znanstvenom radu.

Uvijek sam pomno birala, ljude iz užeg i šireg kruga, uvijek nastojala da to budu oni uz koje ću rasti i koji će uz mene, bar u nekim dimenzijama rasti, dobiti odjek kakav im je potreban.

Tako smo se, nekako, na bespućima interneta pronašle Edit i ja. Postavši joj fb prijateljicom, osim svijeta njenih slika, otkrila sam i čaroban svijet boja i mirisa njenog djetinjstva, njene svjetove života i odrastanja onaj otočki, zagrebački i bečki, jednakom ljubavlju i minucioznošću opisivane.

Shvatih, Edit je, osim s kistom, vješta i s perom. Kroz svoje postove, Edit mi je dočarala zamišljene svjetove koje sam u djetinjstvu iz prikrajka promatrala, slušala priče mojih kolegica iz razreda kako su putovale vlakom na more, cijelu noć. Bile su pune doživljaja, boja, gužve na peronima, razmotanih sendviča koji te u kupeu bude iz sna.

Tegobnost dugotrajnog kloparanja vlaka po tračnicama, nisu nikad spominjale, a meni, obrtničkom djetetu koje je uvijek tata vozio na Rab, i stigla bih baki za četiri sata, taj se svijet putovanja vlakom u kupeu s drugim nepoznatim ljudima, činio čarobnim i nedostižnim.

Uvijek sam voljela promatrati ljude, još od ranog djetinjstva, kad smo ponekad išli baka, deda i ja autobusom ili vlakom do nekog bližeg odredišta, krišom bih promatrala suputnike, zamišljala njihove kuće, izmislila bih im djecu ili unuke, najdraža jela.

Bila sam sasvim sigurna da mogu znati koji moj slučajni suputnik voli kartati preferans, koji je odrastao na jugu i kad dođe u Zagreb, petkom ide na papaline ili bevandu na Dolac, a koji voli finu pečenku s mladim krumpirom i domaći kruh.

Na Rabu sam promatrala nonice u crnom, na staroj pijaci, i bila bih jako sretna kad mi je koja rekla da joj autobusom dolaze unuk ili unuka iz Zagreba, od sreće nas darivala smokvama i grožđem.

Editine priče o njenoj babi Viktoriji, zgusnule su u meni svaku rapsku nonicu, mogla sam kroz njezine riječi ući u taj za mene čeznutljiv i tajanstven svijet susreta nakon duge i puste, škrte zime na otoku koji puni dušu jedne starice, poput slatkog nektara koji curi iz netom ubrane smokve.

Postajala mi je Edit kroz svoje postove i riječi još bliža nego kroz slike, i kad nam je najavila skori izlazak svoje prve knjige priča, sve je u meni zatreperilo od radosnog iščekivanja.

Nisam joj to rekla, bar ne tim riječima, jer sam na društvenim mrežama znatno suzdržanija nego u stvarnom životu, čekala sam da ”Jagode i papar” izađu da knjigu primim u ruke, pomirišem listove i onaj još svježi miris tiskarske boje kojim odišu nove knjige, i da se udubim u priče koje nam je autorica pripremila.

O ljubavi je teško pisati, jer iako sastavljena od emocija, ona je puno više od emocije – ona je duhovno stanje, koje je usko vezano sa slobodom i rastom, i koje apsolutno izmiče svim definicijama.

Na mitove o ljubavi značajno je utjecao i romantizam, filmska i kazališna uprizorenja sa svojom scenografijom i dramom, pa su često i očekivanja od one vrste ljubavi koju nazivamo romantičnom, muško-ženskom, podložna tim mitovima.

Kako sama autorica kaže, ”u ljubavi je najljepše to što biva uvijek iznova, i uvijek drugačije, i ne postoji pojam koji bi je objasnio, a da vrijedi više od osobnog viđenja. Ljubav svakom pokazuje drugačije lice i za svakog predstavlja nešto drugo, koliko je na svijetu ljudi, toliko je i načina da se nekoga voli”.

No jesmo li i koliko voljeli, brkajući emotivnu ovisnost s ljubavlju, ustrajući u ostancima koji su bili ispunjena dužnost, a srce je svoje da reklo negdje drugdje i nekom drugom, iako za to nismo imali hrabrosti, jesmo li svoju stvarnu ljubav u sebi imenovali i prepoznali prekasno, hlepeći za nedostižnim, sve su to pitanja pred kojima smo se često skloni skrivati i sami pred sobom, a kamoli pred okolinom.

Upravo sam zato s nestrpljenjem čekala knjigu, sastavljenu od osam priča o ljubavi, u kojima se riječ ljubav gotovo i ne spominje. Priče su to, inspirirane predlošcima iz stvarnog života, koje zapravo potiču čitatelja da sam potraži u sebi odgovor što je za njega ljubav i koliko je autentično živi.

Autorica u predgovoru, temeljem osobnog iskustva kaže da ljubav najslabije vidimo onda kad smo joj najbliže, jer čovjek ono što mu je u svakodnevnom vidokrugu najčešće ne primjećuje, pogotovo ako se nešto ne uklapa u opću predodžbu. Osim toga, dodaje, ljubav se u stvarnom životu najčešće pojavljuje u obliku različitom od onog koji je nametnut kao prepoznatljiv.

Lakoća kojom Edit opisuje najintimnije životne trenutke nepoznatih, a bliskih ljudi, poput skrivenog promatrača njihovih domova i rutina, iznimno me brzo ”usisala” u vrtlog njihovih sudbina, upravo zbog moje sklonosti da odmalena promatram ljude, zamišljam njihove rutine, dnevne boravke, i njihove najmilije, da čitam s njihovog lica brige skrivene iza osmijeha, proplakane noći ili radosti zbog dugo očekivanog susreta.

Nepoznati, a tako bliski su i meni bili ljudi s čijih sam lica pokušavala dokučiti čemu se raduju, koga vole i koje su njihove najdublje tuge.

Prema ljudima koje sam promatrala, mojim slučajnim suputnicima, sugrađanima, otočanima, osjećala sam duboku nježnost i naklonost, razmišljajući o tome, zamišljajući scene iz njihovih života, postavljajući scenografije njihovih blagovaonica i spavaćih soba.

Kako sam napisala na početku, Edit je uvijek u svom narativu, i slikarskom i literarnom, bila bliska mojoj duši.

Čitajući, otkrila sam kako je blagonaklona i nježna, puna razumijevanja i ljubavi prema likovima koje u pričama donosi, bez pokušaja da tumači njihove postupke, bez racionalnih i moralnih implikacija, samo podastire njihove priče, suosjeća s njima i razumije, a čitatelju ostavlja da sam stupi u neopterećen dijalog sa sadržajem i likovima, i možda krene u vlastitu potragu za onim što za njega, osobno ljubav jest.

Većina priča ne nudi predložak za kraj, već on ostaje otvoren, i čitatelj ga, u skladu s vlastitom potragom i vlastitom imaginacijom može ”ispisati” u mislima sukladno vlastitom poimanju ljubavi i odnosa i doživljaju likova.

Što s ranama koje zadobijemo živeći, voleći, koje nanosimo sami sebi inzistirajući na nekome kad je očito od početka da smo mi strana koja voli više, ustrajući u odnosima zbog drugih i iz straha od osude, ili zato što nam je to jedino prihvatljivo, jer je koliko-toliko sigurno, a imamo i djecu?

Što je s našim osobnim točkama boli, dolazi li se do njih izvana, ili naša bol koju ne znamo iscijeliti postaje centralna točka našeg bića i našeg djelovanja?

Sve su to pitanja koja otvaraju ”Jagode i papar”, ne nudeći ni na koje gotov odgovor. Čitanje će vas svakako odvesti na putovanje u središte sebe, i zato je knjiga iznimno vrijedna, i zaslužuje pomno čitanje.

Završavam riječima završnog ulomka priče pod naslovom ”Spirala”:

”Ona još uvijek nije pronašla centralnu točku, točku bola. I još uvijek nije znala stiže li se prema njoj odnekud izvana, ili je ona žarište iz kojeg sve izvire, i širi se u prostor. Ili se, s vremenom, svaka točka boli neprimjetno preoblikuje u točku ravnodušnosti, a ponekad i prezira. Odgovor nije znala, niti je bila sigurna je li on, poslije svih tih godina, uopće važan.”

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Koliko dobro HRT ispunjava svoju ulogu javnog servisa?
  • ”Priče od porculana” su divan vez misli i osjećaja
  • Valjda smijem sanjati rijeke praštanja kako teku našim srcima
  • Za izvornu radost Božića treba otvoreno Nebo u nečijim očima
  • Ima li mjesta za Dubrovačku Republiku u našim narativima?
  • Zagrepčani, vaši i naši, svoj grad ljube zauvijek
  • Oda ljubavi jednom otoku
  • Do kada će Hrvatima uvijek drugi biti za sve krivi?
  • Bastl – arhitekt koji majstorski oblikovao centar Zagreba
  • Vodič kroz emotivnu kartografiju Zagreba koji polako nestaje

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: NADA I ODGOVORNOST Tagged With: Edit Glavurtić, Jacqueline Bat, Jagode i papar, ljubav, Nada i odgovornost

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT