autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Glazba i glad u domicilnom iskustvu

Autor: Tatjana Gromača / 08.09.2023.

Tatjana Gromača

U svojim briljantnim zapisima sakupljenim u knjizi ”O glazbi” (priredila i izvanrednim uvodom popratila Bosiljka Perić Kempf, objavio nakladnik ”Mala zvona”, Zagreb) prepunim osjećanja i razumijevanja glazbe i muziciranja, erudicije, znanja, fine ironije i dubinskog poznavanja političkog i povijesnog, društvenog i socijalnog konteksta i specifičnih nijansi hrvatskog usuda, koje je kongenijalni filmski režiser Zvonimir Berković pisao tamo negdje šezdesetih, sedamdesetih godina prošloga stoljeća, najviše za tadašnji Vjesnik (novinski tekstovi ovakvih parametara ne mogu se niti u najboljem snu uklopiti niti u jednu našu današnju tiskovinu i njene nazovi ”kulturne stranice”)… na jednom mjestu kaže kako je naš veliki kompozitor, Vatroslav Lisinski, umro od gladi.

Ništa čudno, od gladi su umrli i mnogi drugi, razmišljam, kojima nije bilo dano da svojim znanjem i stručnosti, svojim nadarenostima, oplemene ove naše, čini se tradicionalno vrlo dobrohotne prostore, i zarade mrvu kruha.

U rano jesenje doba, kada turistički privid nestane i mimikrija blagostanja splasne, uobičajeno je da čovjek – recimo to tako – nešto slobodnija duha, na ovim dobrohotnim prostorima, razmišlja o gladi. Dapače, prazan želudac i prazan novčanik oduvijek su bili poticajni za slobodnu misao.

Nije li i sam velikan literature Goethe govorio o tome da se posjedovanje treba pritegnuti i držati u pritegnutosti što se više može, (doduše istovremeno imajući lijepu kuću s vrtom u Weimaru, služavku, a potom i služavku za suprugu)…

Međutim, koliki su bauljali uokolo skapavajući, a suviše ponosni da mole za milostinju, pišući i skladajući svoja značajna djela? A danas ih se spominjemo s dičnim, i to svakako nacionalnim, ponosom, premda smo ih tada, kao i zacijelo nesretnog Lisinskog, šutali nogama u stražnjice, puni prezira i gorde indiferentnosti, kao najsmrdljivije vreće buha.

Tako to treba biti, razmišljam, plaćajući preskupu robu, nešto voća i povrća, na gradskoj tržnici, u sućutnom razgovoru s piljaricama koje su nabile cijene preko svake mjere, i uza sve, drže opravdanim žaliti se kupcima unjkavo tugaljivim glasićima kako je sve jako skupo, uvijek još dodatno pazeći da opale po džepu onoga za koga procijene da je naivna budala, da ga ”kazne” s barem euro više od cijene koju pokazuje elektronska vaga.

Idem tako s vrećicom kupljenih smokava (a trebalo ih je nabrati uz put, samo što me je neki mulac rano jutrom izgleda već pretekao) i mislim na onaj zapis iz Krležinih dnevnika, također nastao sredinom šezdesetih (”Hiljadudevetstošezdesete, fragmenti dnevnika”, priredio Vlaho Bogišić, Bodoni, Zaprešić), isto kada i tekstovi vrlog i darovitog Zvonimira Berkovića, a gdje Krleža piše o Stjepanu Šuleku, i njegovom violinskom koncertu, koji se, kaže Krleža, ”ne zaboravlja”.

Uzgred piše kako se sažali svakog puta kada na ulicama zagrebačkim (za koje veli da su gluhe i slijepe, a da istovremeno boluju od ”precjenjivanja sebe i svoje liliputanske sitnobe”) ugleda ovog kompozitora, kako baulja osamljen, priznat i nepriznat itd.

Ne znam zašto se uvijek sjetim Šuleka, ali znam da ni biografija, danas s razlogom priznatog Blagoja Berse, ne obiluje fantastičnim podacima iz njegova preživljavanja (posla mu, jasno, u Zagrebu, a ni šire, nisu dali…).

Ohrabrujuće, za nas mnogolike nojeve koji smo zarili glave u pijesak, uviđajući kako nema drugog (a ni idealnijeg) načina života u okolnostima koje nas okružuju.

Ideali, a i nade, već su davno pokopani, i sada još preostaje preživjeti, a da se uz put sačuva ono malo obraza što je preostalo, pitajući se zašto i za koga, kada su i onako svi, kao što veli Krleža, gluhi i slijepi?

Pa dobro, valjda još ima smisla ustrajati na dobroti? Ili i to pada u vodu?

Berković pišući o slavnoj Monteverdijevoj operi ”Krunidba Popeje” kaže da Monteverdi ne prišiva etičke vrijednosti licima u operi kao vrst apsoluta, jer više vjeruje ljudskom iskustvu, nego etičkim teorijama, a ”ljudsko nas iskustvo uči da zli mirno spavaju, a nevini stradaju bez nade u dalekosežni tragični značaj svoje patnje”.

Uostalom, podsjeća nas u istome tekstu vispreni autor, na jednu povijesnu činjenicu vezanu uz rimsku caricu Popeju, koju je njen ljubljeni suprug, car Neron, jednom prigodom tako snažno udario da je jadna Popeja preminula – a zaljubljeni Neron potom ju je ni manje ni više nego proglasio božanstvom…

Tako je i s Lisinskim, i s njemu sličnima – nakon životnih udaraca, prezira i mržnji, a zatim i smrti, uslijedili su izljevi ljubavi, i konačno, kako i treba – beatifikacija istih onih koji su za života gazili po njima i njihovoj egzistenciji.

Uistinu vrijedno ironičnog podsmijeha, ali i ponovnih promišljanja vlastitih životnih situacija, i njihovih povezanosti s ”općom povijesti beščašća” na našim prostorima, ili gadosti, kako vam drago. Uostalom, glad će nas, ako već ništa drugo, natjerati i na to.

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Kuće slavonskih Nijemaca na fotografijama iz Vinkovaca
  • Vrlo lijepa etida o rađanju i umiranju čovjeka
  • Preživjeti godišnji odmor
  • Fascinantne umjetničke geste življenja Ivanke Mazurkijević
  • Pokret otpora u današnjoj suvremenoj Europi i svijetu
  • Važan dugometražni dokumentarni film ‘Na vodi’ Gorana Devića
  • Jureći vlak smrti i kontakt s drugim civilizacijama
  • Jiří Menzel i Bohumil Hrabal, dodiri u jednoj knjizi
  • Život na vagi u hrvatskoj igri bez granica
  • ”Posvećenje proljeća” – nezaboravna plesna studija nasilja

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: ZONA SUMRAKA Tagged With: Bosiljka Perić Kempf, Goethe, Krleža, Neron, O glazbi, Tatjana Gromača, vatroslav Lisinksi, Vlaho Bogišić, Zona sumraka, Zvonimir Berković

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT