autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Mogu li ja kao kršćanka biti i liberal?

Autor: Jacqueline Bat / 13.01.2019. Leave a Comment

Jacqueline Bat

Jacqueline Bat

Danas, kad u Hrvatskoj svjedočimo jačanju konzervativnih strujanja u Crkvi i društvu koja prate ritam većine postkomunističkih zemalja i nastojeći biti branom pred (post)modernitetom i liberalnom građanskom demokracijom, na globalnoj razini svjedočimo dubokoj krizi i liberalizma i kršćanstva istovremeno.

S obzirom na to da su liberalizam i kršćanstvo od početaka liberalne misli u turbulentnim odnosima i površnom promatraču se čine prirodnim protivnicima, očekivalo bi se da kriza jednog ide u prilog drugome.  Međutim, to nije tako, niti je tako bilo je u cijeloj povijesti odnosa liberalne i kršćanske misli.

Slabljenje građanskih vrijednosti dovodi do slabljenja kršćanstva u smislu heterogenosti, pluralizma i razvoja teološke misli, pa i do pada kvalitete i autentičnosti življenja kršćanskih vrednota, a statistički gledano u pozitivnoj je korelaciji i s opadanjem broja crkveno sklopljenih brakova i svećeničkih i redovničkih zvanja.

Neki sociolozi smatraju da je početak liberalizma upravo prosvjetiteljstvo i Francuska revolucija, drugi dio sociološke zajednice smatra da mu začetke treba tražiti u renesansi i pokretu reformacije, dok treći dio smješta početke liberalizma u prvo kršćanstvo, ali i antički stoicizam smatrajući ih humusom na kojem je nikla misao o slobodi kao prvom i neprikosnovenom načelu svakog liberalizma, ma kako se on u intelektualnoj teoriji i društvenim okolnostima mijenjao i poprimao različite oblike

Dva naizgled ”prirodna neprijatelja” u simultanim su krizama na tlu Europe. No, to nije paradoks, jer slojevit pogled u liberalizam i kršćanstvo ukazuje na duboke poveznice između njih, za razliku od politikantskih i ideologiziranih antagonizama koji se svjesno produciraju od strane svjetovnog i crkvenog mainstreama u borbi za teritorij i moć.

Iako je vrlo teško točno utvrditi sam početak filozofije liberalizma zbog njegove mnogostrukosti kako u teorijskoj potki, tako i u društvenoj pojavnosti koja je kapilarno prožela gotovo sve ljudske djelatnosti, pa ni znanstvenici tu nisu u potpunosti usuglašeni – sasvim je sigurno da njegove misaone klice počinju nicati davno prije nego što se ime ove moćne društvene ideologije pojavljuje na obzoru.

Liberalizam nikada nije bio neki čvrst i jasan ideološki sustav, već više opći misaoni okvir u koji su se ulijevale brojne slobodarske ideje i razmišljanja.

Neki sociolozi smatraju da je početak liberalizma upravo prosvjetiteljstvo i Francuska revolucija, drugi dio sociološke zajednice smatra da mu začetke treba tražiti u renesansi i pokretu reformacije, dok treći dio smješta početke liberalizma u prvo kršćanstvo, ali i antički stoicizam smatrajući ih humusom na kojem je nikla misao o slobodi kao prvom i neprikosnovenom načelu svakog liberalizma, ma kako se on u intelektualnoj teoriji i društvenim okolnostima mijenjao i poprimao različite oblike.

Novozavjetni kršćanski izričaj donosi izričit duhovni subjektivizam upravo preko transcendencije osobe kojom ona nadilazi nacionalne, društvene i  povijesne uvjetovanosti (Kol 3:11) i koji je temelj ljudskog dostojanstva i slobode, te biva nadahnućem za kasnije teološko i filozofsko promišljanje ljudske osobe kao potpune i samodostatne u smislu samoodređenja neovisno o društvenom položaju, nacionalnosti i političkom okružju u kojem se nalazi.

Toma Akvinac tu slobodu podcrtava smatrajući kako se osoba ima pravo suprotstaviti svakoj vlasti ( i kraljevskoj i crkvenoj) ukoliko ona ne bude radila po načelu najveće dobrobiti zajednice ili ugrožava ontološko dostojanstvo ljudske osobe.

Danas, kad u Hrvatskoj svjedočimo jačanju konzervativnih strujanja u Crkvi i društvu koja prate ritam većine postkomunističkih zemalja i nastojeći biti branom pred (post)modernitetom i liberalnom građanskom demokracijom, na globalnoj razini svjedočimo dubokoj krizi i liberalizma i kršćanstva istovremeno

Nadalje, razum kao drugi temelj liberalizma također je u filozofskoj misli Tome Akvinca naglašen. Dapače, Toma Akvinac je izraziti pobornik skladnog odnosa vjere i razuma i u svojim raspravama skreće pozornost na misaone stranputice kako naturalizma, koji smatra da iznad empirije i prirode nema druge stvarnosti, tako i fideizma, koji odriče prirodi prava i dovodi u pitanje vladavinu prirodnih zakona.

Razum, koji za Akvinca ima krucijalnu ulogu, temelj je definiranju filozofije kao zdravorazumske djelatnosti, ali i  razradi Akvinčeve filozofije politike u kojoj je naglašena misao kako i život pojedinca u političkom sustavu i upravljanje tim istim sustavom treba biti utemeljeno na zdravom razumu.

Stoga, kad se osvrnemo na današnje sukobe suvremenih naturalista – prirodoznanstvenika, pogotovo okupljenih u misaonu zajednicu modernih skeptika i i novovjekih fideista, u bizarne pokrete za povratak naravnom zakonu i negaciju znanstvenih dostignuća, i pritom čujemo politički poziv na zdrav razum i politiku zdravog razuma, vidimo da se ništa fundamentalno nije odmaklo od stvari koje je Akvinac misaono riješio još u 13. stoljeću.

Liberalizam se kao vrlo heterogen misaoni pokret u svom usponu susreo s isto tako vrlo heterogenim kršćanstvom, ne samo po broju denominacija već i po različitosti kršćanskih praksi unutar iste denominacije.

Tako je i kršćanstvo različito reagiralo na liberalizam. Katolištvo, u vrijeme uspona prosvjetiteljstva vrlo moćno u svjetovnim pitanjima i patronatu nad znanošću, umjetnosću i svim društvenim djelatnostima, odmah mu se suprotstavilo.

Protestantizam je pak, odmah prigrlio liberalnu doktrinu – čak i u mislima J. Lockea nalazimo moral usađen u ljudsku narav od Boga kao temelj odgovornog upravljanja i djelovanja, a osnivači SAD-a su bili više nalik vjerskim fundamentalistima nego prosvijećenim sekularistima.

Često ćemo od uvjerenih liberala čuti kako je preduvjet napretka liberalne države obračun s ”kršćanskim nazadnjaštvom” i smještanje vjere u privatnu sferu

Razum, kao jedan od stupova liberalne doktrine, kalvinizam je ugradio u vlastiti nauk.

Pravoslavlje se do danas, u smislu doktrinarnog odgovora, nije u punini susrelo s liberalizmom.

Liberalizam je, kako je razvidno iz ”L’ Histoire intellectuelle du liberalisme” P. Manuta, imao više problema sa slobodom i kako je ispravno delegirati, nego s neslobodom.

Nakon Francuske revolucije zaglavio je u krvavim odmazdama neistomišljenicima, a u razdoblju Vergone francuski je unitarizam nasilno i potpuno suprotno temeljima liberalizma zatro dijalektalnu i trubadursku baštinu ostavljajući trajne rane u francuskom društvu.

Bio je i pobornik kolonijalizma i ”sabirnih logora” za afričke domoroce.

Katolička je Crkva, pak, prihvaćanjem rimskog kanona kao temelja svog ustroja, utemeljenjem države Vatikan i osvajačkim križarskim pohodima sebe duboko iznutra sekularizirala davno prije pojave liberalizma kojemu spočitava sekularizaciju i počela se baviti svjetovnom moći i politikom, te je time na praktičnoj razini odmakla daleko od poimanja kršćanina kao slobodnog od svjetovne vlasti, nacionalne i bilo koje druge uvjetovanosti.

Sukob liberalizma i Katoličke crkve nikad nije bio sukob oko vjere, već oko prevlasti u svijetu, a to je i danas.

Često ćemo od uvjerenih liberala čuti kako je preduvjet napretka liberalne države obračun s ”kršćanskim nazadnjaštvom” i smještanje vjere u privatnu sferu.

Marcello Pera, talijanski filozof i liberalni političar, ističe kako slobodno tržište, neovisno sudstvo i mala, a efikasna država nisu dovoljni za opstanak liberalne demokracije

Od kršćana ćemo pak čuti da je temelj obrane naše civilizacije obračun s liberalizmom koji rastače sve vrijednosti.

U vezi s obračunom u krivu su i jedni i drugi. Marcello Pera, talijanski filozof i liberalni političar, ističe kako slobodno tržište, neovisno sudstvo i mala, a efikasna država nisu dovoljni za opstanak liberalne demokracije.

Bez nepovredivosti ljudskog života, slobode ljudske osobe od svake svjetovne vlasti koja bi radila protiv njenog dostojanstva i suosjećajne brige prema slabijima liberalna demokracija nema šanse za opstanak.

Ljudska prava kakva danas žestoko branimo iznikla su iz kršćanske misli. Katolici bi, pak, trebali priznati da je liberalizam, i onda kad je zaglavio u povijesnim stranputicama i birao neprimjerene metode, u svojim načelima uvijek branio vrijednosti koje su u svojoj biti kršćanske.

Treba li liberal biti vjernik? Ili ovako: mogu li ja kao kršćanka biti i liberal?

U smislu religijske prakse zacijelo ne, ali u smislu poštivanja vrijednosti i kršćanske kulture na kojoj je iznikao svakako da. Jer bez svog moralnog temelja liberalizam nije obranjiv, a tako ni zapadna civilizacija kakvu znamo.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Valjda smijem sanjati rijeke praštanja kako teku našim srcima
  • Za izvornu radost Božića treba otvoreno Nebo u nečijim očima
  • Ima li mjesta za Dubrovačku Republiku u našim narativima?
  • Zagrepčani, vaši i naši, svoj grad ljube zauvijek
  • Oda ljubavi jednom otoku
  • Do kada će Hrvatima uvijek drugi biti za sve krivi?
  • Bastl – arhitekt koji majstorski oblikovao centar Zagreba
  • Priče Edit Glavurtić inspirirane prizorima iz stvarnog života
  • Vodič kroz emotivnu kartografiju Zagreba koji polako nestaje
  • Stvarna poezija a ne osrednje stihoklepstvo je poput molitve

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: NADA I ODGOVORNOST Tagged With: Francuska revolucija, Jacqueline Bat, kalvinizam, Katolička crkva, kršćanstvo, liberalizam, Marcello Pera, Nada i odgovornost, protestantizam, razum, stoicizam, subjektivizam, Toma Akvinac, Vatikan

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT