autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Presudna činjenica našega vremena: zidovi rastu

Autor: Nadežda Čačinovič / 25.06.2018. Leave a Comment

Nadežda Čačinović

Nadežda Čačinović

Ne mogu se sasvim osloboditi predrasuda u vezi s bestselerom o kojemu pišem u ovoj kolumni, a zbog kojih sam razmjerno dugo odgađala čitanje te knjige, knjige Petera Frankopana ”Silk Roads”.

Autor naravno nije odgovoran za neobične postupke kojima su njegovi roditelji nastojali sebi pripisati nasljeđe najuglednijih hrvatskih plemićkih obitelji, a oblik imena koji nosi suzdržan je i normalan; nije odgovoran ni za odabir svoje sestre da uđe u ugledno englesko plemstvo, a pretpostavit ćemo da ga je ljubav vezala za nasljednicu velikog trgovačkog lanca Sainsbury.

Njegove vjerodajnice što se tiče sveučilišta i bibliografije su izvan svake sumnje, a to što često koristi, na primjer, riječ ”vibrant”, previše prisutnu u turističkom reklamiranju, možda također nije tako velik prijestup.

No i uz uklanjanje svih tih prepreka i dalje ne mislim da je riječ o velikoj knjizi – ali jest o korisnoj upravo zato što je dopadljiva.

Svakako, Frankopan obavlja ono što se ne može samo proklamirati: decentriranje velikog dijela konvencionalnih obuhvatnih povijesti svijeta, a količina građe po sebi i bez posebne tematizacije potkopava svaku vrstu predodžbe o neumitnom kretanju povijesti u nekom zadanom pravcu

Korist je u onome što obećava podnaslov: novoj svjetskoj povijesti. Ne, naravno, pretjerano novoj, ali ipak takvoj koja snažno revidira konvencionalnu povijest gdje je u središtu Europa, uz tek povremene osvrte na paralelna zbivanja.

Koristeći pojam ”puta”, Frankopan iznosi povijest različitih međusobnih utjecaja, a tako i povijest seljenja centara moći i bogatstva. Nije da nismo čuli za komparativne prednosti carstava i gradova istočno od Europe u dugim razdobljima povijesti, ali, kao što je ispravno primijećeno, stvar je uvijek u bogatstvu detalja. A toga u ovoj knjizi doista ima.

Ono čega nema uopće su ugledne kolege i njihove teorije, pogotovo nema filozofije povijesti.

Nema čak ni neke refleksije o prirodi vlastitoga poduhvata, o prirodi pripovijedanja.

Toga bi zapravo moralo biti: nedavno je filozof Jacques Ranciere svoju novu knjigu o granicama fikcije započeo podsjećanjem na aristotelovske distinkcije između pisanja povijesti, filozofije i pjesništva: razlika nije u odnosu spram zbilje, nego u višku racionalnosti, sređivanja građe koja bi samo u povijesti trebala ostati ”onako kako je bilo”.

Svakako, Frankopan obavlja ono što se ne može samo proklamirati: decentriranje velikog dijela konvencionalnih obuhvatnih povijesti svijeta, a količina građe po sebi i bez posebne tematizacije potkopava svaku vrstu predodžbe o neumitnom kretanju povijesti u nekom zadanom pravcu.

Koristeći pojam ”puta”, Frankopan iznosi povijest različitih međusobnih utjecaja, a tako i povijest seljenja centara moći i bogatstva. Nije da nismo čuli za komparativne prednosti carstava i gradova istočno od Europe u dugim razdobljima povijesti, ali, kao što je ispravno primijećeno, stvar je uvijek u bogatstvu detalja. A toga u ovoj knjizi doista ima

Naravno, i mimo toga nastaje učinak preglednosti, privid ovladavanja cjelinom, jer imamo u ruci jednu jedinu, doduše debelu, knjigu koja se proteže od davnina do aktualnih političkih zbivanja, na primjer Rusije i Krima.

No i tu ne bi trebalo previše prosvjedovati; na kraju krajeva uspjeh takvih knjiga je u tome da nam pružaju neki okvir orijentacije… Dobro je, na primjer, obnoviti naša znanja o zbivanju oko otkrića i eksploatacije nafte ili o ovisnosti o uvozu i izvozu pšenice.

Općenito gledano, Frankopan je posebno zanimljiv što se tiče dvije i više tisuće godina svega što se događalo na području Perzije, Afganistana, Iraka pa dalje prema Aziji.

Ipak, ono što se najduže pamti su stvari koje su u velikoj slici sporedne, ali upečatljivo predočuju grozote.

Znamo tako ponešto o portugalskom moreplovstvu, nerazmjernom učinku razmjerno malobrojnih Portugalaca. Možemo se i diviti dok ne naiđemo na čistu agresiju. Portugalci su, vjerojatno opravdano, sumnjali kako se Venecija, da bi sačuvala svoju ugroženu prevlast, povezuje s ”Istokom”.

Ne mogu se sasvim osloboditi predrasuda u vezi s bestselerom o kojemu pišem u ovoj kolumni, a zbog kojih sam razmjerno dugo odgađala čitanje te knjige, knjige Petera Frankopana ”Silk Roads”

No što reći na to da je Vasco da Gama dao spaliti lađu zajedno s putnicima koji su se vraćali u Indiju s hodočašća u Meku iako su mu očajnički nudili sva svoja blaga i još otkupnine – i  taj prizor navodno hladnokrvno promatrao…

Dosjetka s putovima dopušta i ispuštanje mnogih stvari koje bi  morale biti sastavni dio svake vrste povijesti svijeta: no i to možemo smatrati intelektualno poticajnim.

Ozbiljniji je prigovor da autor napušta vlastiti princip konstruiranja povijesti kada se približava suvremenosti. Umjesto suočavanja s onim što je sada svima vidljiva globalizacija, za razliku od drevne koju Frankopan uvjerljivo otkriva, priča postaje površnija.

Nisam očekivala od njega aktivističku zabrinutost, ali kada već izabire motiv putova, ne može ne tematizirati presudnu činjenicu našega vremena: da se sve isprepliće, da je sve povezano, da roba putuje svuda, ali da ljudi nailaze na sve više i više ograničenja, da zidovi rastu.

Još tekstova ovog autora:

  • Kako nastaje institucionaliziranje stečenih pozicija moći
  • Nada bez optimizma
  • Kako nastaje institucionaliziranje stečenih pozicija moći
  • Nada bez optimizma
  • ‘Što će biti s ljubavlju koja o sebi tako mnogo zna?
  • Kad granice prosvjetiteljskoga modela služe legitimiranju moći
  • Rushdie nas kuša kako osmisliti bolji način života
  • Istinsko provjeravanje onoga što se može pouzdano tvrditi
  • Pozdravimo novo: ”Ranije je bilo bolje!”
  • Djelatnost filozofiranja je napeta stvar

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OD KNJIGE DO KNJIGE Tagged With: Frankopan, Jacques Ranciere, Nadežda Čačinovič, Od knjige do knjige, Putovi svile, Sainsbury, Vasco da Gama, Venecija

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT