autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Izgubljen ponos pripadnosti novinarskom cehu

Autor: Svjetlana Hribar / 27.11.2021.

Svjetlana Hribar

Svjetlana Hribar

Na HTV-u rijetko imamo priliku gledati film novijeg datuma, pa k tomu još i dobar film. Ali dogodi se, kao što se u petak 26. studenog dogodio Spielbergov ”The Post”, preveden kao ”Novine”. Film snimljen 2017. godine, relativno dobro je prošao u distribuciji, a bio je nominiran i za šest Oskara.

To, međutim, nisam znala prije gledanja. Privukao me naslov, iako sam često razočarana filmovima koji govore o novinarstvu. Osim ako nisu rađeni na temeljima stvarnih događaja.

Dakako, nije trebalo dugo da prepoznam priču, znala sam i kraj – jer to je ipak povijest – ali ono u čemu sam posebno uživala, nisu samo sjajna Meryl Streep i iznimno dobar Tom Hanks, već vrijeme u kojem su se Times i Post našli pred sudom: sedamdesete godine, vrijeme olovnog sloga!

Vjerujem da onome tko nije prošao kroz doba kada su se slova u retke slagala na arhaičnim mašinama, kad su se u meternici reci umetali u okvire, kada smo brzo i spretno čitali tekstove u olovnom slogu ”naopako”, kao u ogledalu i kada je tehnički urednik ”u malom prstu” imao veličine slova, širine redaka i još kojekakve tajne profesije… dakle takvom gledatelju ni ovaj film ne može značiti uzbuđenje kakvo je pričinio meni.

U Spielbergovom filmu na prvom mjestu je hrabrost izvršnog urednika i sposobnost novinara da donese ”ono nešto” što će sutra osvanuti na naslovnici

Sredinom sedamdesetih počela sam raditi u novinama i prošla sam kroz cijeli proces stvaranja tiskovine. Bilo je to, dakako, vrijeme socijalizma, koje je – barem u novinama toga doba – preferiralo radništvo i nagrađivalo prebacivanje norme.

Radnici su bili strojoslagari, za tim velikim mašinama koje su izbacivale slova u olovnim recima. Dobro se sjećam Kadira (prezime ne pamtim), bio je iskusni slagar, sjedio je nonšalantno za strojem, s naočalima na pola nosa, i zadivljujućom brzinom slagao tekstove. On sam znao je složiti sve stranice Sporta. I još što god mu je došlo na mašinu.

Uskoro sam shvatila da je to čovjek s vrha liste osobnih dohodaka, koja je – u određenim vremenskim periodima – objavljivana na oglasnoj ploči. Strojoslagar koji je višestruko prebacivao normu, bio je najbolje plaćen u našoj novinskoj kući. Bolje od glavnog urednika, ili urednika revijalnih izdanja, koja su se u to vrijeme tiskala u tiraži preko sto tisuća primjeraka.

Za jedan lokalni list – impresivna brojka. I trebalo je takvu novinu pripremiti i urediti. Ali, najveću plaću je ipak imao strojoslagar. Njegov se rad mogao izmjeriti. A urednički, da ne govorim o novinarskom, i tada a i danas je – nemjerljiv. I zato podcijenjeno ili krivo cijenjeno.

No to nije ono što me zanima u ovoj priči.

Olovni slog je dakako bio štetan za zdravlje. Sjećam se da su naši radnici u slagarni i meternici svakodnevno dobivali besplatno mlijeko, kako bi – a tako su nalagali ondašnji zdravstveni protokoli – neutraliziralo olovne pare koje su neminovno udisali.

Nakon desetak godina, postalo mi je jasno da su mnogi radnici ove struke oboljeli i umrli od karcinoma. One mlađe, spasio je fotoslog i sve što se tehnički dogodilo kasnijih desetljeća.

Ali moje poimanje novine, zauvijek je ostalo romantično vezano uz olovne retke, klišeje s fotografijama i čitanje tekstova u špaltama – naopako…

Gledala sam sada to u Spielbergovom filmu, u kojem je proizvodnja novine ipak tek završni segment stvaranja javnog mnijenja. Na prvom mjestu je hrabrost izvršnog urednika i sposobnost novinara da donese ”ono nešto” što će sutra osvanuti na naslovnici. I rasprodati novinu.

U ovom slučaju, to je bilo objavljivanje tajnih državnih dokumenata, koji su svjedočili o upletenosti SAD-u u politiku rata u Vijetnamu od kraja Drugog svjetskog rata! Kao i o potpunoj svijesti američke politike i niza njezinih predsjednika – da je taj rat za SAD – odavno bio izgubljen.

U sudskom procesu protiv NY Timesa i Washington Posta koji su zajedno optuženi za veleizdaju, Vrhovni sud, oslobodio je novine ove teške optužbe. Naravno da je svaka sličnost s našom stvarnošću – nemoguća

Gledajući Toma Hanksa u ulozi izvršnog urednika The Washington Posta, Bena Bradleeja, koji se beskompromisno borio za objavu tajnih dokumenata i raskrinkavanje državne administracije; gledajući Meryl Streep kao Katherine Graham, vlasnicu The Posta, koja je imala itekako što izgubiti sudskom presudom, a ipak je odobrila tiskanje tajnih dokumenata Pentagona – ispunilo me nekakvim ponosom pripadanja cehu. Profesiji novinar.

Taj osjećaj odavno sam izgubila. Otišao je smrću našeg mladog, četrdesettrogodišnjeg glavnog urednika Veljka Vičevića, koji je imao strast za istinom i živio za novine poput Bena Bradleeja.

Veljko je tu svoju strast platio životom. Umro je u okrutno, ali još uvijek romantično vrijeme hrvatskog novinarstva, u kojem je biti dio – pa i sasvim male revolucije jednog lokalnog lista – bilo moguće.

I da se vratim još samo kratko filmu, odnosno sudskom procesu protiv NY Timesa i Washington Posta koji su zajedno optuženi za veleizdaju.

Vrhovni sud, s omjerom 6:3, oslobodio je novine ove teške optužbe. Što znači da je zaštitio neovisnost medija i njihovo pravo da pišu istinu (ma koliko ne odgovarala političarima). Ali govori i o činjenici da je šestoro sudaca Vrhovnog suda (od devet) bilo neovisno od političkog utjecaja s vrha države.

Naravno da je svaka sličnost s našom stvarnošću – nemoguća!

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Bosiljka Perić Kempf, oštro pero i čvrsti stav
  • Ekrani su oružje jednako razorno kao i ono vatreno
  • Jagoda Buić je voljela život do posljednjeg daha
  • Kad smo prestali biti ljudi?
  • Odlazak čuvarice britanske tradicije
  • Nema više sigurnosti – opustite se u glazbi
  • Čak i za lijek u Hrvatskoj moraš imati vezu!
  • Rijeka je premali grad da bi olako gubila svoje vrijednosti
  • Zatvorili smo se i otuđili, zalijenili i izgubili motivaciju
  • I ne radi se samo o prekidu trudnoće!

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE) Tagged With: Ben Bradlee, Katherine Graham, Meryl Streep, New York Times, novinarstvo, Steven Spielberg, Svjetlana Hribar, Tom Hanks, Veljko Vičević, Washington Post

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT