autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Odnos Srbi-Hrvati je teološko mjesto

Autor: Ana Raffai / 06.08.2015. Leave a Comment

Ana Raffai

Ana Raffai

Zahvalna sam aljmaškom vjerniku čija me je izjava u emisiji Mir i dobro u nedjelju 2. kolovoza provocirala da artikuliram ovaj tekst. Njegova izjava glasi, citiram prema videosnimci s interneta: ”Ako smo vjernici, Bog od nas traži da oprostimo i neprijatelju. Međutim, ako vas nitko oproštenje ne traži, onda opet mislite, a kome da opraštam kada se nitko ne osjeća kriv.”

I ovaj put je izjava o oprostu na način ”da, ali“ prenesena u medijima ustima laika vjernika, što može stvoriti dojam da su vjernici neprosvijećeni, pa govore o temeljima svoje vjere otprilike. No sveopća klima opreza prema oprostu, uvjetovanja oprosta nije samo rezultat nepoznavanja teologije.

Problem je dublji: laici daju izjave koje su naučili ne iz govora, nego iz ponašanja onih koji su za njih u pravilu jedini izvor znanja o vjeri. A to su klerici, teolozi, svi koji u javnosti govore s pozicija svog katoličkog identiteta o temi oprosta.

Laici daju izjave koje su naučili ne iz govora, nego iz ponašanja onih koji su za njih u pravilu jedini izvor znanja o vjeri. A to su klerici, teolozi, svi koji u javnosti govore s pozicija svog katoličkog identiteta o temi oprosta

Kao kod svake pedagogije, mnogo više utječe na vjerski stav njihovo ponašanje i djelovanje negoli same njihove korektne riječi. To se može pratiti u navedenoj emisiji Mir i dobro, u kojoj nadbiskup Hranić, nekoliko minuta prije citiranih riječi aljmaškog vjernika, drugačije govori o oprostu: ”Tko iskusi oproštenje i prihvaćanje, tko otkrije ljubav, taj pronalazi smisao i nadahnuće svog života”.

Dakle, nema govora o uvjetovanosti priznanjem krivnje onog drugog za moje opraštajuće ponašanje, nego o iskustvu, i smislu i nadahnuću. Njegova izjava fokusirana je na subjekt oprosta.

Tako i treba biti budući da kada govorimo o vjernicima koji opraštaju, onda je model koji ih obvezuje u kršćanskom kontekstu Krist.

U Očenašu molimo da naše oproštenje dođe u sukladnost s oproštenjem Božjim. A to Božje oproštenje je uslijedilo prije kajanja, ”dok smo još bili grešni” (usp. poslanicu Rimljanima – Rim 5,6-8).

Izjava citiranog Aljmašanina je korisna da nam predoči u čemu smo se po mom sudu udaljili od kršćanskog shvaćanja oprosta. Njen prvi dio potvrđuje ono što kao kršćani trebamo, dok drugi dio opravdava zašto to ne radimo.

Taj skok i ubacivanje priznanja krivnje u tumačenje kršćanski motiviranog oprosta je izmišljotina. Toga nema u originalu jer u kršćanskom shvaćanju nema takvog pogađanja s oprostom.

Konstrukcije ”ako”, ”onda”, ”kriv” i ”nevin” dolaze iz nekog drugog svjetonazora, koji nema podršku u Kristovom primjeru niti se može naći u evanđeoskoj poruci.

Nema izjava koje jasno pokazuju da nakon krvavog Domovinskog rata kao katolici hodamo prema svojim neprijateljima priznali oni ili ne priznali krivnju. Odnos Srbi-Hrvati je teološko mjesto u temi oprosta, a ne u temi državne suverenosti. Koja i nije teološka tema

Oprost Evanđelja je poziv na samoostvarenje vjernika, kršćanina. Kao što se Bog očituje u oprostu, kršćanin se očituje u oprostu. O tome govore citirane riječi nadbiskupa Hranića.

Nažalost, njegove riječi ne rađaju plodom jer iza njih nema djelovanja koje ih afirmira.

Nema protesta zbog opravdavanja neopraštanja. Nema protesta zbog izostanka oprosta u našoj svakodnevnici u kontekstu ratnog sukoba.

Nema izjava koje jasno pokazuju da nakon krvavog Domovinskog rata kao katolici hodamo prema svojim neprijateljima priznali oni ili ne priznali krivnju.

Odnos Srbi-Hrvati je teološko mjesto u temi oprosta, a ne u temi državne suverenosti. Koja i nije teološka tema.

Novinarka navedene emisije postavlja pitanja koja zapravo dolaze iz nekog drugog, a ne kršćanskog vrijednosnog sustava. Kako inače tumačiti pitanje ”Nakon svega proživljenog je li bilo moguće oprostiti kao vjernik vjerniku?“

Kršćanski je neshvatljivo da se postavlja pitanje vjerniku je li moguće oprostiti.

Zato što opraštanje pripada temeljima kršćanskog identiteta. Mogu pitati što da radim da mogu oprostiti, mogu javiti smetnju da još nisam spremna oprostiti. Ali mogućnost oprosta staviti u pitanje ne pripada vrijednosnom okviru koji se temelji na Evanđelju.

Kao ilustraciju dodajem primjer nakon Drugog svjetskog rata. Naime, deset godina su njemački biskupi čekali susret pomirenja s poljskim biskupima. Nijemci su ponudili susret, Poljaci su odgovorili da im je to preteško. I tako deset godina. Kada su se našli nakon deset godina, Poljaci su se Nijemcima ispričali zbog tako dugog čekanja. Svijest o identitetskoj obveznosti oproštenja ako nosiš kršćansko ime je u njima i dalje bila živa.

Deset godina su njemački biskupi čekali susret pomirenja s poljskim biskupima. Nijemci su ponudili susret, Poljaci su odgovorili da im je to preteško. I tako deset godina. Kada su se našli nakon deset godina, Poljaci su se Nijemcima ispričali zbog tako dugog čekanja. Svijest o identitetskoj obveznosti oproštenja ako nosiš kršćansko ime je u njima i dalje bila živa

Imam dojam da u kontekstu traženja priznanja kao uvjeta za oproštenje postoji strah od gubljenja svog jasnog identiteta žrtve, pa onda i gubljenja vrijednosti za koje se borilo.

Kao da bi oprostom bilo rečeno: Sve je to isto, nije vrijedilo tolike žrtve. Kao da bi oprost značio zanemariti sebe i svoju slobodu, izgubiti svoje ja, zanemariti svoju bol i žrtvu onih koji su poginuli za slobodu.

Nema govora o gubljenju suvereniteta kada opraštaš, nego se radi o oslobađanju od navezanosti na prošlost. Umjesto navezanosti na prošlost nudi se navezanost na nadu koja nam je pokazana u primjeru Krista.

Upravo je oprost put/mehanizam kojim se postiže suverenitet. Traženja pravde nisu u suprotnosti s oprostom. Ali oprost je duh u kojem se jedino pravda može zaista ostvariti. Da je tome tako, svjedočimo kao građani i građanke ove zemlje koja vapi za slobodnim životom i suživotom, a grca u živom pijesku neopraštanja koje se održava i vjerničkim stavom ”da, ali” prema oprostu.

Još tekstova ovog autora:

  • Ustrajati u nenasilnoj viziji Evanđelja
  • Pravda za Davida
  • Molitva za jedinstvo kršćana – oslobođenje od ropstva
  • Vjernici za mir: Naša šutnja vrišti
  • Tko je mučenik u Katoličkoj crkvi ”u Hrvata”?
  • Potreban je angažman katolika, a ne politiziranje vjere
  • Kršćane treba ”zaraziti” nenasiljem
  • Mir se gradi odozdo
  • Ne možemo zatvoriti put izbjeglicama žicom i vojskom
  • Religije i (ne)nasilje

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: ODJECI Tagged With: Ana Raffai, Domovinski rat, Krist, kršćanstvo, laici, Njemci, Očenaše, Odjeci, odnos Srbi-Hrvati, oprost, oproštenje, Poljaci, vjera

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT