autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Pisma poživjelima mimo Krleže

Autor: Miljenko Jergović / 07.06.2015. Leave a Comment

Vlaho Bogišić preturao je po Krležinoj rukopisnoj zaostavštini u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici, i iz ovećeg bračnog epistolarija odabrao sto njegovih i Belinih pisama, kronološki ih nanizao, i napisao svojevrsni vodič kroz pisma i imenik najfrekventnijih osoba koje se u njima spominju.

Sanja Jovičić uredila je rukopis, poštujući, između ostalog, sve Krležine i Beline pravopisne mijene, ortografske, gramatičke i pravopisne pogreške, koje o tekstu, ponekad, jednako govore kao i njegova sadržina.

Vlaho Bogišić preturao je po Krležinoj rukopisnoj zaostavštini u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici, i iz ovećeg bračnog epistolarija odabrao sto njegovih i Belinih pisama, kronološki ih nanizao, i napisao svojevrsni vodič kroz pisma i imenik najfrekventnijih osoba koje se u njima spominju

Potom je velika Marija Ujević – jedina koja u ovoj priči ima izravne veze sa živim Krležom – dizajnirala korice, pozivajući se na tipografiju Zorinih Izabranih djela, rad Krste Hegedušića, i knjiga je bila gotova. Priređivač je odlučio da je odštampa kod Ljevaka (u ediciji Nenada Rizvanovića).

Jasno je da ova knjiga nadilazi sezonske knjižne i kulturne okvire, i da bi se o njoj trebalo govoriti sučelice stoljeću koje je za nama i zajednici kojoj je spletom povijesno-političkih okolnosti dopalo da nasljeđuje djelo velikog pisca. Ali isto je tako jasno da se neće govoriti.

“Bela, dijete drago” epistolarna je autobiografija Miroslava, a nešto manje i Bele Krleže. Kad god ne bi bili zajedno, pisali su jedno drugome – slali si mailove, koji bi se onda gubili po labirintima i bespućima europskih pošta i željeznica.

Pošta je na kraju sačuvana, kao što neće biti čuvani hard-diskovi, diskete i memorijski stikovi našega doba. Iz te se korespondencije da rekonstruirati štošta od onog što se tiče nas koji, na žalost, više nismo Krležini suvremenici, ali ne zato što živimo poslije njega, nego zato što smo uveliko poživjeli mimo njega, hrvatskog Jugoslavena i komunista, najvećega pisca kojeg je imao hrvatski jezik.

Najprije o naslovu: “Bela, dijete drago”, to je snebljivo, pomalo neugodno i budalasto kao što budalasti već jesu, čim postanu javni, ceremonijali supružničkog i ljubavničkog dozivanja, sav taj cvrkut koji nije namijenjen drugim ušima.

Prvi put tako joj se obratio kolovoza 1919, kad mu je bilo dvadeset i šest, njoj nepune dvadeset tri, i u tom tonu će se jedno drugom obraćati sve do rata. Ponekad, on će joj govoriti – moj dečko, obraćati joj se u muškom licu, ili češće – persirati joj. Njena je erotika u tituliranju suzdržanija, kao što je Bela, općenito, suzdržanija i konvencionalnija, brižna da njemu sve bude potaman.

Jasno je da ova knjiga nadilazi sezonske knjižne i kulturne okvire, i da bi se o njoj trebalo govoriti sučelice stoljeću koje je za nama i zajednici kojoj je spletom povijesno-političkih okolnosti dopalo da nasljeđuje djelo velikog pisca. Ali isto je tako jasno da se neće govoriti

Ljubavnički queer, uglavnom, je samo njegov, i to kad je dobro raspoložen. Kad nije raspoložen, tada zanovijeta, prigovara joj, naređuje da mu što prije u Dubrovnik ili u Beograd šalje veš.

Je li za nas današnje tema kako su se njih dvoje voljeli? O kako da nije, velika je to i potresna tema kako se volio taj bezdjetni par, i kako je preko svojih leđa preturio vijek. Ona Srpkinja, on komunist, u Zagrebu čija će se povijest prelomiti jednoga desetog travnja.

U ratu se nisu razdvajali, pa nije bilo ni dopisivanja. Posljednje predratno pismo slao joj je 1940. iz Zagreba u Split – bilo mu je već četrdeset sedam, i bio je među Hrvatima i inim Jugoslavenima tako kolosalno sam – a prvo poslijeratno je iz 1956, kad ga šalje iz Beograda u Zagreb, i više nije sam, nego je okružen svom pažnjom i ljubavlju ratnih pobjednika. Tada je već započeo njihov novi život, koji se u socijalnom smislu dramatično razlikuje od prethodnog.

Ono što shvaćamo iz pisama: Krleža je u predratnom Zagrebu bio puki siromah, združen s jednako tako siromašnom glumicom. Utjeruje dugove, tantijeme i neisplaćene honorare, potpisuje ugovore prema kojima svake godine mora objaviti barem po jednu knjigu, u tom smislu započinje romane koje nikada neće napisati, naprimjer onaj o Križaniću, zbog kojega iz Varšave putuje u Vilno:

“Vilno je najsjevernija tvrđava Rima i rimske crkve u Europi. U tom litavskom blatu i močvarama od gotike do baroka i rokokoa ima toliko građevina, da ‘empire’ uopće ne dolazi u obzir, ima ga u ruskom smislu za svinje hraniti. Vilno uspoređeno s Agramom, gdje uopće nema još ni empirea i gdje se biedermajer smatra uzorom ukusa! A tko zna za Vilno, taj zaboravljeni ruski gubernijski grad?”

Ono što shvaćamo iz pisama: Krleža je u predratnom Zagrebu bio puki siromah, združen s jednako tako siromašnom glumicom. Utjeruje dugove, tantijeme i neisplaćene honorare, potpisuje ugovore prema kojima svake godine mora objaviti barem po jednu knjigu, u tom smislu započinje romane koje nikada neće napisati

Jednako je oduševljen i Lavovom i Krakovom, općenito Galicijom, dok se Varšavi ruga, kao što se, recimo, ruga i Beogradu. Dubrovnikom je, međutim, zgrožen, i u travnju 1923, i u lipnju 1930. Najprije u kulturno-muzealnom smislu: “Dubrovnik nije ono što se misli, i govori, i veruje. Daleko iza Italije. Ali imade lepih pojedinosti i svakako najbolje nešto u SHS.”

Sedam godina kasnije niti u turističkom: “Sve je enormno skupo. Sva ta masa marserjera, oberkelnera, stevarda, sobarica, kapetana, konduktera, barkarola, šofera, pikola, trafikanata, sve to s nosačima, poslugom, dvorkinjama, fakinima i gosparima čeka da te orobi.” I onda niže dubrovačke cijene, konstatira da tu ama baš ništa nije besplatno, a “u samom Dubrovniku ostati preko jula bilo bi nesnosno”. Osim što se očajno loše jede, atmosfera je kao u veškuhinji.

Krleža po Europi tumara očajnički se trudeći da sretne pametnog čovjeka. Žene, recimo Zofiu Nalkowsku s kojom druguje po Varšavi, u pismima strateški mudro prešućuje. Ali sve je to, glede komfora i putničkog života, očajno loše, siromašno, jadno.

Belu moli da mu ide kod izdavača i pita ga za novce. Traži od nje neka mu obilazi oca. Mudruje o njegovom stanju. Zahvalan je, a odmah zatim ljuti se na nju.

Krleža iz ovih pisama je strašan socijalni autsajder, nitko i ništa po svim tim europama, i to je glavno, sumorno otkriće ove knjige. I naravno, on pokušava prodavati svoja djela – uglavnom drame – strancima. U tome je, uglavnom, uspješan. Ako je promatraču dopušteno i to primijetiti: mnogo uspješniji od hrvatske mu književne potomčadi, premda uz njega nisu Alida Bremer ni Istros Books, Svijetom on se kreće suvereno, uočavajući stilska obilježja gradskih ulica i crkava, bilo da je u Beču, Parizu, Pragu ili Varšavi, ali to čini kao socijalni i kulturni autsajder. Osim što je stalno bez novaca, iza njega ne stoji nitko.

Krleža je bio neshvaćeni, progonjeni genij, po kojemu je pljuvao lošiji dio društva, dok ga je bolji dio društva držao u bojkotu, i taj je Krleža umro od straha u Pavelićevom Zagrebu neke 1943, da bi zatim, kao i svi mrtvi hrvatski geniji, pisci, propovjednici i pobunjenici, bio sasvim zaboravljen. Ono nakon 1945. bio je samo drugi, poklonjeni život, faksimil života, koji nije imao vrijednost originala, i on ga je odživio uživajući u svemu za što je prethodno bio uskraćen. I ne zaboravljajući strah od kojeg je već jednom umro

Pisac je, međutim, pisac, i kada ženi šalje histerične mailove. Kao što muzikalnom čeljadetu nije dano da tuli bez sluha ni kad bi to željelo, tako ni pisac ne umije falširati i distonavati čak ni u privatnim pismima.

Pazi, recimo, što joj piše iz Pariza, u rujnu 1932, u vrijeme kada se Hitler, sve uz pomoć njemačkih nagodbenjaka, liberala i centrumaša, sprema da preuzme vlast: “Otkada si ti otišla pojavio se ‘yo-iyo’, ‘iyo-iyo’ (…žo) ‘le pli grand succes du jeur’, neka vrst šurle na gumilastici i čitav se Rim (upravo Rim) igra s tim žužuom, a Hanibal je pred vratima.”

Većina prijatelja, o kojima se piše prisno, bez ironije, s finom malograđanskom brigom da se ni na kog ne zaboravi, u Beogradu su. Dragiša Vasić i Nataša, Petar Dobrović, Olga i mali Đoka, Petrov brat Nikola, pa Marko Ristić, Bora Prodanović, Ribnikar. U Zagrebu su, osim Bele, još otac, o kojemu se, očito, valja brinuti, ponekad i Gavella – kojega, istina, ima i u Beogradu, te širom Europe – režiseri, glumci, kazalište, i neki svijet koji je prema njemu neraspoložen.

To će se promijeniti nakon rata. Od pedeset treće godine života, pa sve do smrti Miroslav Krleža živi kao persona gratissima.

U onoj dosjetci hrvatskog pjesnika – jednoga od rijetkih među živima, koji su istinski dostojni gramatike Krležina jezika – o tome da je M.K. bio čovjek od glave do četrdeset pete, ima neke surove istine, ali ona je, kao i svaka surovost, prema čovjeku duboko nepravedna.

Krleža je bio neshvaćeni, progonjeni genij, po kojemu je pljuvao lošiji dio društva, dok ga je bolji dio društva držao u bojkotu, i taj je Krleža umro od straha u Pavelićevom Zagrebu neke 1943, da bi zatim, kao i svi mrtvi hrvatski geniji, pisci, propovjednici i pobunjenici, bio sasvim zaboravljen. Ono nakon 1945. bio je samo drugi, poklonjeni život, faksimil života, koji nije imao vrijednost originala, i on ga je odživio uživajući u svemu za što je prethodno bio uskraćen. I ne zaboravljajući strah od kojeg je već jednom umro.

Ovakvu knjigu, i s ovakvim naslovom, on nikada ne bi objavio. Ali ima nešto u tome što nije spalio sva svoja pisma, nego je na dvadeset godina po svojoj smrti odložio svako njihovo čitanje.

Iz korespondencije se da rekonstruirati štošta od onog što se tiče nas koji, na žalost, više nismo Krležini suvremenici, ali ne zato što živimo poslije njega, nego zato što smo uveliko poživjeli mimo njega, hrvatskog Jugoslavena i komunista, najvećega pisca kojeg je imao hrvatski jezik

Bila je to igra.

U svom prvom testamentu sastavljanom pred rat, svoje autorsko pravo zavještao je Beli. A bude li ono išta vrijedilo nakon njezine smrti, neka se upotrijebi u korist siromašnih pisaca ili glumaca. Tako nekako.

Dvadeset godina, i trideset, po Krležinoj smrti njegova pisma neće nikoga zanimati. Ili će, ipak, nekoga sablaznuti? Svidjela mu se takva sablazan. Zato je sačuvao pisma.

(Prenosimo s autorova portala).

Još tekstova ovog autora:

  • Zašto nitko od nas nikada neće biti Gary Lineker?
  • Švicarski franak: banka je samo predvorje pakla
  • Stvarni cilj Zoričićeve zabrane narodnjaka
  • Traktat o traktoru
  • Kratka rasprava o poniznosti
  • Zašto je Ćiro pozdravljao nepoznate ljude
  • Građansko junaštvo jedne novozagrebačke frizerke
  • Čovjek koji je gorko zaplakao kada je pobijeđen nacizam
  • Roba će pojeftiniti samo ako je budemo kupovali u Sloveniji
  • Haljina Lepe Brene

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: OSVRT Tagged With: autsajder, Bela, Beograd, Dubrovnik, Europa, hrvatski jezik, komunist, Krleža, Ljevak, Marija Ujević, Miljenko Jergović, osvrt dana, Pariz, pisac, pisme, pjesnik, Sanja Jovičić, siromah, srpkinja, Vilno, Zagreb

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT