autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Rijeka kao EPK treba pokazati svoje europsko i kulturno lice

Autor: Svjetlana Hribar / 30.12.2020. Leave a Comment

Svjetlana Hribar

Svjetlana Hribar

Godinu na izmaku pamtit ćemo po nekim lijepim, ali i ružnim događajima.

Među lijepe, uvrstila bih nedvojbeno otvorenje manifestacije Rijeka Europska prijestolnica kulture i to onaj dio koji se događao na Rivi i gatovima riječke luke. To zajedništvo, urbani polet, dojam značajnog događaja koji je ujedinio Riječane i njihove brojne goste na ulicama do kasno u noć – činilo se da najavljuje dobru godinu za kulturu.

Vrlo brzo, pokazalo se da je to bilo uglavnom najbolje što će se u 2020. godini dogoditi. Barem što se tiče zajedništva i generalno dobre atmosfere na nivou čitavog grada, do danas ništa nije nadmašilo događaj otvorenja EPK-a.

Programi Europske prijestolnice kulture ubrzo su suspendirani proljetnim lockdownom, koji je tek na jedan dan prekinuo Damir Urban koncertom iz ”Vojinog autobusa” riječkim ulicama. Samo tog dana grad je na trenutak oživio, da bi sve ponovo utonulo u čekanje – da virus jenja…

U međuvremenu su se dogodila sramotna otpuštanja djelatnika tvrtke Rijeka 2020, smjene u vodstvu, brojne polemike, a onda je došlo ljeto i – kako to u Rijeci inače biva – nestali su svi prijepori…

Nastupilo je novo razdoblje EPK koje je donekle potisnulo ružne uspomene, a kad su popustile mjere izolacije, najvažniji događaji u gradu postale su izložbe u bivšim skladištima Exportdrva na Delti.

Jedanaest mjeseci, u kojima je Rijeka Europska prijestolnica kulture, u uvjetima pandemije može se smatrati relativno uspješnima, jer će u budućnosti (nadajmo se!) gradu ostaviti važne objekte

Na svakom otvorenju izložbe ovoga ljeta čekalo se u dugim redovima za ulazak u objekt, ali već sljedećih dana mogli ste biti doslovno sami među eksponatima…

Jedna izložba, međutim, zadržala je zanimanje prvenstveno Riječana, tijekom cijelog trajanja. To je ”Fiume Fantastika: Fenomeni grada”, koja je svakog tjedna stavljala na raspolaganje publici – arhitekta Idisa Turata, autora izložbe. Entuzijazam i emotivno vodstvo kroz izložbu toliko je bilo zarazno i oduševljavajuće, da ne sumnjam kako su mnogi – sve uz epidemiološke mjere, dakle s maskama na licu – došli i više puta obići izložbu uz njegovo vodstvo.

Turato je, naime, sa svojim studentima i kolegama, više od dvije godine (i to se vidi!) radio na eksponatima kojima će publici predstaviti Rijeku kroz povijest. I stvorio dojmljiv presjek koji ni približno ne bi bio tako upečatljiv bez njegovih riječi.

Najkraće rečeno, osobno ću pamtiti ovu EPK godinu po toj izložbi i dječjoj zaigranosti i sreći njezina autora!

Naravno, i ostali segmenti EPK programa nastojali su održati korak s planiranim, ne sumnjam da su i pojedini kvartovi grada i gradići po cijeloj Primorsko-goranskoj županiji – iz segmenta ”27 susjedstava”, dobili svoj dio imidža EPK-a. Ali ta lokalna događanja su značajna za te sredine, što je tako bilo i planirano!

Među muzičkim i kazališnim programima koji su bili brojni, vrhunac je bio koncert Karite Matille, finske operne dive koja je načas donijela dašak svjetskih pozornica i počastila nas dijelom svog repertoara…

Od događanja koja su, pak, pokazala drugo lice EPK-a od onoga koje programi nastoje plasirati u javnost, svakako treba spomenuti paljenje Kožarićeve instalacije, kao i razbijanje panoa s grbovima i zastavama država koje su kroz povijest vladale Rijekom, pri čemu je ”nastradao” samo izlog s jugoslavenskom zastavom; ali i protest crnokošuljaša protiv autora privremene instalacije ”Crvene zvijezde” na riječkom Neboderu, postavljene u čast osloboditelja Rijeke od fašizma.

Ne treba se zavaravati – i to je Rijeka!

Na razini grada, očekivalo se da Muzej grada Rijeke otvori svoja vrata velikom izložbom o Klimtu, ali nesretne okolnosti s virusom i to su odgodile za sljedeću godinu.

Za sada je – u obnovljenoj baroknoj Palači šećera, nekadašnjoj upravnoj zgradi šećerane koja je izgrađena sredinom 18. stoljeća, otvoren stalni postav Muzeja grada Rijeke! Najveća barokna poslovna palača u Habsburškome Carstvu nakon više desetljeća ponovno je otvorila svoja vrata, a stalni postav u Palači prikazuje povijest grada od 1719. do 2020. godine.

Brod Galeb, koji je bio kamen spoticanja na svim razinama u gradu – više se uopće ne spominje! Doduše, na stranicama Muzeja grada Rijeke postoji verbalna eksplikacija njegove prenamjene u brod-muzej, koji će biti stalno privezan u riječkoj luci i svojim sadržajima – kazališne predstave, tribine, performansi, radionice – postati gradska kulturna i turistička atrakcija. Što se, međutim, još ne nazire…

Ono što je dobro i vrijedi pogledati iz programa Muzeja grada Rijeke, ponovo je otvorena izložbe ”Riječki torpedo – prvi na svijetu” u prostorima skladišta na Žabici. Izložba je zanimljiva i vjerujem atraktivna domaćim i stranim posjetiteljima.

Na svakom otvorenju izložbe ovoga ljeta čekalo se u dugim redovima za ulazak u objekt, ali već sljedećih dana mogli ste biti doslovno sami među eksponatima… Jedna izložba, međutim, zadržala je zanimanje prvenstveno Riječana, tijekom cijelog trajanja. To je ”Fiume Fantastika: Fenomeni grada”, koja je svakog tjedna stavljala na raspolaganje publici – arhitekta Idisa Turata, autora izložbe

Bilo bi idealno da je i lansirna rampa obnovljena, pa da posjet ovoj prvoj lansirnoj postaji za torpeda u svijetu bude dio izložbe. Ali taj jedinstveni objekt iz dana u dan tone i uskoro se neće ni znati da je postojao.

I nitko me ne može uvjeriti da je, tijekom trideset godina otkako je nestala industrija iz riječke Industrijske ulice, bilo nemoguće riješiti vlasništvo na lokaciji i obnoviti rampu.

Ni druge zemlje, koje su – nakon Rijeke – izgradile lansirne rampe za isprobavanje torpeda, nisu imale riješene imovinsko-pravne odnose na pomorskom dobru, pa su ipak sve rampe u Europi obnovljene.

Sve, osim riječke…

No stvar je kod nas komplicirana, navikli smo, i kad slušate političare – ispada da nitko nije kriv! Ali očito nikoga i nije briga!

Utješno je što je barem prostor bivše tvornice Rikard Benčić – u dobroj mjeri isplaniran, dakle možda i u cijelosti spašen.

U objekte na istoj lokaciji, još prije Muzeja grada Rijeke, uselio je Muzej moderne i suvremene umjetnosti i krenuo s izložbama. Atrakcija uz otvorenje bila je izložba međunarodno priznatog riječkog umjetnika Davida Maljkovića koja je okupila, rekla bih, čitavu likovnu scenu regije.

Ali na širem planu, velike i male oduševio je ”51000 Balthazargrad” – izložba s edukativnim segmentima u kojoj uživaju djeca, ali još više odrasli, koji na panoima otkrivaju pozadinsku priču ovog kultnog crtanog lika i doznaju sve što o tom filmu do tada – nisu znali!

Naziv izložbe inspiriran je činjenicom da je upravo Rijeka svojim izgledom i atmosferom poslužila Zlatku Boureku kao inspiracija za crtanje Balthazargrada u kojem omiljeni animirani profesor živi i smišlja svoje izume.

Jedanaest mjeseci, u kojima je Rijeka Europska prijestolnica kulture, u uvjetima pandemije može se smatrati relativno uspješnima, jer će u budućnosti (nadajmo se!) gradu ostaviti važne objekte.

Ono što se nije dogodilo jest međunarodno atraktivan program. Koji bi – da je bio takav i u uvjetima pandemije – dovukao u Rijeku barem publiku iz Hrvatske i susjedne Slovenije.

Iako službeni podaci govore da je tijekom ljeta održano tristo devedeset kulturno-umjetničkih programa koje je ukupno pohodilo nešto više od pedeset tri tisuće posjetitelja, imam osjećaj da je većina programa odjeknula lokalno i da je šansa da se Rijeka pozicionira na kulturnu kartu (barem) Hrvatske – propuštena…

Publika grada na Rječini sklona kulturi, našla je zajedništvo sa širim prostorom zemlje tek žaleći za kulturnjacima, koji su nas u ovoj godini – napustili!

Publika grada na Rječini sklona kulturi, našla je zajedništvo sa širim prostorom zemlje tek žaleći za kulturnjacima, koji su nas u ovoj godini – napustili! A bila je to zaista kobna godina za hrvatsku kulturu

A bila je to zaista kobna godina za hrvatsku kulturu…

Otišli su dirigenti i glazbenici Vladimir Kranjčević i Nikola Debelić; plesači i koreografi Miljenko Vikić i Norman Dixon; pisac Bekim Sejranović; glumci Vera Zima, Hermina Pipinić, Zdenka Heršak, Đurđa Ivezić, Vjenceslav Kapural, Mustafa Nadarević, Špiro Guberina, Pero Kvrgić; redatelji Vatroslav Mimica, Božidar Violić i Vuk Torbica; novinari Pero Zlatar, Orlando Rivetti, Vojko Mirković, Željko Matić, Borislav Ostojić, Aleksej Ternovec, Milka Babović i Vesna Kesić; kultni povjesničar umjetnosti, prevoditelj i publicist Tonko Maroević; prevoditeljica Snježana Hefti, operni pjevač Viktor Bušljeta; kipar Ivan Kožarić; karikaturist i strip crtač Alem Ćurin…

Svi ti važni ljudi, stupovi hrvatske kulture, nisu ni ispraćeni, ni ožalovani kako bi zaslužili. Neki nisu ni stigli do elektronskih medija, tek su spomenuti na društvenim mrežama… i naprosto su se uklopili u suhu statistiku koju slušamo o preminulima svakoga dana…

Rijeka je Europska prijestolnica kulture još nekoliko mjeseci i u 2021. godini. Hoćemo li se držati isključivo zacrtanih programa ili ćemo naći načina da neponovljivim ljudima koji su nas napustili u 2020. godini posvetimo svoje vrijeme, odamo poštovanje… pokažemo da smo sredina koja štuje svoje velikane? Makar u završnici, na zatvaranju manifestacije!?

Čini mi se da bismo tako pokazali i europsko i kulturno lice…

‘Ajmo, Rijeka!

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

 

Još tekstova ovog autora:

  • Bosiljka Perić Kempf, oštro pero i čvrsti stav
  • Ekrani su oružje jednako razorno kao i ono vatreno
  • Jagoda Buić je voljela život do posljednjeg daha
  • Kad smo prestali biti ljudi?
  • Odlazak čuvarice britanske tradicije
  • Nema više sigurnosti – opustite se u glazbi
  • Čak i za lijek u Hrvatskoj moraš imati vezu!
  • Rijeka je premali grad da bi olako gubila svoje vrijednosti
  • Zatvorili smo se i otuđili, zalijenili i izgubili motivaciju
  • I ne radi se samo o prekidu trudnoće!

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE) Tagged With: Aleksej Ternovec, Alem Ćurin, Bekim Sejranović, Borislav Ostojić, Božidar Violić, Damir Urban, David Maljković, Đurđa Ivezić, Gustav Klimt, Hermina Pipinić, Idis Turato, Ivan Kožarić, Karita Mattila, Miljenko Vikić, Milka Babović, Mustafa Nadarević, Muzej grada Rijeke, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Nikola Debelić, Norman Dixon, Orlando Rivetti, Pero Kvrgić, Pero Zlatar, Rijeka 2020, Rijeka EPK, Rikard Benčić, Snježana Hefti, Špiro Guberina, Tonko Maroević, Vatroslav Mimica, Vera Zima, Vesna Kesić, Viktor Bušljeta, Vladimir Kranjčević, Vojko Mirković, Vuk Torbica, Zdenka Heršak, Željko Matić, Zlatko Bourek

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT