autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Viktor Ivančić: ”Hrvatski nacionalizam blizak je Sjevernoj Koreji”

Autor: Boris Pavelić / 10.12.2018. Leave a Comment

Viktor Ivančić Foto: Novi list

Viktor Ivančić
Foto: Novi list

Robi K, satirični tjedni komentar Viktora Ivančića u kojemu devetogodišnji splitski nevaljalac komentira aktualne događaje, najdugovječnija je i vjerojatno najpoznatija novinska rubrika u protekla tri i pol desetljeća na prostoru bivše Jugoslavije. Začet još u prvoj polovini osamdesetih, u splitskome časopisu ”FESB” studenata elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, Ivančić ga je u listopadu 1984. prenio u prva izdanja ”Ferala”, tadašnje jednostranične satirične rubrike Nedjeljne Dalmacije, da, na inicijativu tadašnjeg urednika Zorana Ercega, uskoro osvane kao jedna od uvodnih kolumni tadašnjeg splitskog tjednika.

Otad, nakon 34 godine kontinuiranog izlaženja, sada je objedinjena u sabrano izdanje od pet knjiga, što ju je opet učinilo jedinstvenom: riječki ”Ex Libris” i beogradska ”Fabrika knjiga”, u suradnji sa Srpskim narodnim vijećem (SNV) u Zagrebu i portalom ”Peščanik” u Beogradu, to su petoknjižje objavili istodobno u Rijeci i Beogradu, pa su se Robi K i njegov autor, htjeli to ili ne, njime prometnuli u neku vrstu satiričkih antiklasika koji, u ovome namrgođenom i opasnom vremenu, ljubomorno brane dostojanstvo ruganja od Vardara pa do Dublina.

Po tome što se kompletan državni aparat svo vrijeme bavi intenzivnom mobilizacijom stanovništva i potiče ratoborne strasti, hrvatski je nacionalizam, dakako, mnogo bliži sjevernokorejskome. On je reguliran odozgo, hajkom i batinom, jer se lojalnost državi-naciji očito ne uzima zdravo za gotovo

Moćni blok od pet knjiga, uvezan u kutiju i korice srebrne boje, predstavljen je u riječkome antikvarijatu ”Ex Libris”, a tim je povodom Viktor Ivančić za naš list progovorio o svome novinarskom, spisateljskom i životnom iskustvu, zahvalivši, prije svega, ljudima koji su iznijeli sabranoga Robija K.

– Neizmjerno sam zahvalan svima koji su sudjelovali u tome, jer se radi i o relativno zahtjevnom i o skupom izdavačkom projektu. Svrha pomalo neobičnog okupljanja i ”umrežavanja” nekoliko nakladnika jest da, usprkos službenim politikama izolacije, knjige budu dostupne na jugoslavenskom kulturnom prostoru. Bio sam istinski dirnut entuzijazmom kojim su svi pristupili ovome poslu – od urednika do dizajnera – tako da je, bez obzira na to kakav će efekt knjige polučiti u svome naknadnom životu, sam proces njihova nastanka ovaj put bio čisti užitak.

U nedavnome intervjuu Emiru Imamoviću Pirkeu za forum.tm, objasnili ste da se Robi K, kroz svo ovo vrijeme, tematski fokusira na političku glupost i ”prezir prema razumu”, koji je ovdašnjim društvima povijesna konstanta neovisno o ”institucionalnome i socijalnom dekoru” političkih sustava što se smjenjuju. ”Prezirom prema razumu” intenzivno se bavite već 35 godina, i to na najneposredniji mogući način: iz tjedna u tjedan, kao satiričar, novinski urednik, novinar i komentator. Što ste zaključili: otkud taj prezir, otkud ta glupost? Što je, zapravo, uzrok vječnog vraćanja kolektivnog ludila na području bivše Jugoslavije? Kako samome sebi objašnjavate: što ovdašnja društva priječi da prigrle razumni pragmatizam i sposobnost suočavanja sa istinom o samima sebi?

Viktor Ivančić

Viktor Ivančić

Teško je argumentima racija nastupati u spiritualnom ambijentu. Ova društva se uvijek iznova konstituiraju i rekonstituiraju na mitskim temeljima, pa se takozvani društveni i javni život vrti oko kultova i obaveze njihova štovanja, a takozvana zajednica oštro se dijeli na lojalne i nelojalne, s tim da ove potonje nije loše zatući.

Ne možeš, na primjer, o hrvatskoj državi govoriti kao o servisnoj službi, ili administrativnoj tvorevini, ili nekakvoj pukoj geopolitičkoj činjenici, ako je ona nametnuta za javnu konzumaciju kao fenomen opskrbljen božanskim atributima. Ista je stvar s tzv. domovinskim ratom koji je tu državu, uz Božju pomoć, iznjedrio. Pred tim se pojavama ima klečati, a ne misliti. Onaj lakonski nalog ”pamet u glavu” odavno je preformuliran u ”pamet u koljena”.

Masovno usvojena glupost stoga je rezultat strpljivoga i predanog ideološkog rada, golemoga truda uloženog u to da se politička svakodnevica odvija u duhu nacionalnog bogoštovlja, a ispod tako postavljene scene provodi se, dakako, nesmiljena i bezdušna eksploatacija. Sve je to onda nakrcano i impresivnom količinom fabriciranih osjećaja.

Naš politički realitet u tolikoj je mjeri natopljen lažnom emotivnošću – kao što je, na primjer, domoljublje – da se slobodno može govoriti o pobjedi stvarnosti nad razumom.

Neizmjerno sam zahvalan svima koji su sudjelovali u tome, jer se radi i o relativno zahtjevnom i o skupom izdavačkom projektu. Svrha pomalo neobičnog okupljanja i ”umrežavanja” nekoliko nakladnika jest da, usprkos službenim politikama izolacije, knjige budu dostupne na jugoslavenskom kulturnom prostoru

Ako bismo vaš novinarski i spisateljski rad pokušali svesti na ključnu temu, mogla bi se formulirati kao suprotstavljanje nacionalizmu i nasilju. Kako objašnjavate tu tako snažnu potrebu za nasiljem svake vrste u ovdašnjim društvima; potrebu koja, pretpostavljam da ćemo se složiti, svakako jest još jedna od ovdašnjih antropoloških konstanti? A nasilje, kako reče fra Ivan Šarčević, ”najveći je čovjekov problem”.

Vjerojatno bi za razjašnjenje više mogli poslužiti sociološki nego antropološki aparati, jer nasilje institucionaliziraju i potiču organizacije – organizacije poput države – a srdžbom obuzeti pojedinci nastupaju tek kao oruđa u egzekutivnom finalu.

Ono što mi se čini najupečatljivijim za ove prostore u zadnjih nekoliko desetljeća jest snažna politička volja da se i nakon obustave vatre na bojištima ostane pod oružjem, da se ne dopusti kataklizma u vidu stvarnog završetka rata, to jest da se na dugi rok betonira nekakvo poslijeratno ratno stanje sa svim vidovima nasilja koji su mu imanentni.

Čak i kada se manifestira u stihijskim oblicima, to je nasilje projektirano, lišeno realne spontanosti, iza njega ne stoje privatna ili skupna ludila, nego partije, birokracije, institucije i političke elite uživljene u uloge nedojebanih vojskovođa. Fokus je na tome da se po svaku cijenu onemogući demobilizacija. Zar nije fascinantno da je rat u hrvatskoj zbilji utoliko napadnije prisutan što smo vremenski udaljeniji od njegova formalnog okončanja?

Nedavna terevenka naricanja u Vukovaru, recimo, nije imala nikakve veze s pijetetom prema žrtvama, naprotiv – što je državni spektakl kolektivnog oplakivanja grandiozniji, možemo biti sigurniji da je stvarno suosjećanje prema stradalima mizernije. Ispod žalobne krinke, međutim, reži čista prijetnja. Ratne žrtve se bezdušno kapitaliziraju za reprodukciju sistemskoga nasilja. Mrtvi su resurs koji ima biti uložen u buduće tragedije

Prije neku godinu pisao sam o ranoholizmu, o naporu koji se poduzima da ratne rane nikada ne zacijele i da ostanu trajno svježe, kako bi na taj način oformljene mučeničke zajednice njegovale i pohranjivale osvetničke potencijale.

Nedavna terevenka naricanja u Vukovaru, recimo, nije imala nikakve veze s pijetetom prema žrtvama, naprotiv – što je državni spektakl kolektivnog oplakivanja grandiozniji, možemo biti sigurniji da je stvarno suosjećanje prema stradalima mizernije. Ispod žalobne krinke, međutim, reži čista prijetnja. Ratne žrtve se bezdušno kapitaliziraju za reprodukciju sistemskoga nasilja. Mrtvi su resurs koji ima biti uložen u buduće tragedije.

Danas, nacionalizam se čini zadugo učvršćenim. Ali, i komunizam se činio zadugo učvršćenim. Vidite li rupe u sustavu? Meni se katkad čini da je službeni nacionalizam tek Potemkinovo selo vladajućih, da održe kontrolu nad parama. Promatramo li ga izolirano od globalnog konteksta obnove ultrakonzervativizma, on ne bi mogao biti drugo nego arhaična ideologija nerazumljiva mladima online generacije. Slažete li se?

Pa baš i ne, iako ste, što se tiče kontrole nad parama, potpuno u pravu. Nacionalistička ideologija bez sumnje trijumfira u današnjem svijetu i vrlo je dobro adaptirana svim političkim i ekonomskim poredcima. Siniša Malešević je u svojoj zadnjoj knjizi izveo dosta poučnu paralelnu analizu na primjeru dviju zemalja koje jedva da mogu biti u većoj mjeri različite – jedna je liberalno-demokratska i kapitalistička Danska, a druga jednopartijska i komunistička Sjeverna Koreja – zaključivši da se obje oslanjaju na nacionalizam kao glavno ideološko ljepilo. No to ne znači da su ti nacionalizmi isti, naprotiv.

robi-kPo tome što se kompletan državni aparat svo vrijeme bavi intenzivnom mobilizacijom stanovništva i potiče ratoborne strasti, hrvatski je nacionalizam, dakako, mnogo bliži sjevernokorejskome. On je reguliran odozgo, dakle hajkom i batinom, i istovremeno je izraz strepnje i nesigurnosti, jer se lojalnost državi-naciji očito ne uzima zdravo za gotovo.

Ono što zovete službenim nacionalizmom u hrvatskoj je izvedbi, čini mi se, karakterizirano i značajnom zalihom bešćutnosti prema objektu svoga nominalnog obožavanja, što rezultira nekim vidom borbeno intonirane samodestrukcije, ili kolektivnog marša ka suicidu.

Od Franje Tuđmana nadalje sva ta vladajuća bagaža kao da je opsjednuta pitanjem kako da priušti što veću nesreću narodu u koji se zaklinje. Ideja koja ih rukovodi mogla bi se opisati kao žrtvovanje naroda za narodne ciljeve. Hrvatski se slučaj u tom smislu sasvim lijepo uklapa u Badiouovu definiciju suvremenog fašizma, kao nagona za smrću izraženog identitetskim jezikom.

Zanima me vaše mišljenje o društvenoj patologiji koja se u posljednje vrijeme čvrsto ukotvila u mainstreamu. Sedlarovi filmovi u elitnim građanskim i crkvenim prostorima; idiotizam kao program javne televizije; poglupljenje i imbecilizacija javnog govora – Borisu Dežuloviću ta je tema u posljednje vrijeme postala rutinskom – srednjevjekovlje kao vrijednost u protivljenju pobačaju, osporavanjima znanosti, slobode govora i umjetničkog izražavanja, nasrtajima na prava manjina… Kako takvu današnjicu uspoređujete s glupošću devedesetih, koje su donedavno slovile kao primjer crnog vremena u kojem ste predvodili otpor potpunome mraku?

Promatraš li stvar iz perspektive da su, na primjer, stavovi i ideje koje su zastupali ”Feral” ili ”Arkzin” danas na još lošijem glasu nego devedesetih, da se u tom smislu nije dogodilo ništa osim sitnih koraka unazad, da je nacionalistički mrak ostao isti ili nešto gušći, mi smo, dakako, totalni luzeri, ali upravo me ta luzerska pozicija u ovakvom društvu čini mirnim i zadovoljnim

Ja mislim da je mainstream, ili nešto što se ovdje proglasilo političkim centrom, odavno poprište golog ekstremizma. To što su u zadnje vrijeme tu upadljivije prisutni tipovi poput Sedlara ili Bujanca, pokazuje da je ovima dopizdilo boraviti u sobi za poslugu i da žele dograbiti poneki komad mesa s glavne trpeze – posve zasluženo, uostalom – ali ne mijenja mnogo suštinu stvari.

Takozvani mainstream s njima ne dobiva ništa naročito u pogledu radikalizacije, a ipak gubi nešto hipokrizije. To je uvijek isti prozirni centristički manevar: zgrozimo se nad Zlatkom Hasanbegovićem i prepoznajmo spas u Nini Obuljen Koržinek koja će dosljedno provoditi Hasanbegovićevu kulturnu politiku. Ili: šokirajmo se HOS-ovcima koji postave ustašku spomen ploču u Jasenovcu i pozdravimo premijera Plenkovića koji će tu ploču premjestiti par kilometara dalje, uz partizansku kosturnicu, a k tome i zakonski legalizirati ustaški pozdrav.

Ovi drugi, po meni, proizvode neusporedivo veću konkretnu društvenu štetu, utoliko više što svoju ekstremističku politiku deklariraju lažnom distancom prema desnim radikalima. Deklarirani ustaše sve vrijeme su služili kao idealan deponij za odlaganje grijeha čiji su autori njihovi hinjeni oponenti. Sada, kada redovno ordiniraju u mainstreamu, svojim ružnim njuškama i debilnim psovanjima šire prije svega istinu o njemu samom.

Ako je koji sustav demokratske društvene kontrole posljednjih godina pokleknuo pred konačnim valom institucionalizacije političkog nasilja, to je novinarstvo. Zaobiđimo svakodnevnu jadikovku preostalih nekoliko dinosaura, pa mi, molim vas, odgovorite: kako vidite mogućnost obnove neke vrste građanske demokratske kontrole vlasti, u uvjetima nastupajuće smrti klasičnog novinarstva?

Viktor Ivančić Foto: Hrvoje Šimičević

Viktor Ivančić
Foto: Hrvoje Šimičević

Točno je, klasično novinarstvo je izgubilo kritički potencijal, mahom svojom zaslugom. Mediji središnje struje uglavnom su dio vladajućeg aparata, a oni na margini, ukoliko ne pripadaju konzervativno-crkvenom ili neonacističkom miljeu, opterećeni su neimaštinom i amaterizmom. Država je, s druge strane, do te mjere nepristojna da nije moguće niti započeti razgovor o pokušaju spasa novinarstva kao javnog dobra, naime o pravu građana da budu istinito i pošteno informirani. Stoga je vjerojatno da će iole ozbiljna društvena kritika ubuduće dolaziti izvan novinarskog polja.

A što se tiče mogućnosti… ne znam, nisam baš dobar ni u receptima ni u prognozama. Postavlja se, međutim, pitanje treba li u ovako skučenim uvjetima djelovanja robovati nekadašnjem svetom idealu demokratske kontrole vlasti. Kako demokratski kontrolirati nešto što je postavljeno na protudemokratskim temeljima? I zašto to činiti? Nećeš li time ”demokratski” legitimirati autoritarne strukture?

Samonametnuta misija novinarstva kao kontrolora vlasti, uostalom, završila je tako da se ne zna tko bi mogao kontrolirati kontrolora. Ako je to neki izlaz, barem u osobnom pogledu, vidim ga u ustrajavanju na kritici koja će biti lišena bilo kakve konstruktivnosti.

Autor ste teksta za monografiju o domovima kulture kao mjestima ratnih mučenja i ubijanja, koja bi uskoro trebala izaći. Možete li ukratko opisati tu knjigu i svoje uvide?

Viktor Ivančić Foto: Novi list

Viktor Ivančić
Foto: Novi list

Knjiga nosi naslov ”Iza sedam logora: od zločina kulture do kulture zločina” i trebala bi biti odštampana sredinom studenog. S dvojicom mlađih kolega – fotografom Hrvojem Polanom i novinarom Nemanjom Stjepanovićem – pokušao sam obuhvatiti kompleks domova kulture i objekata kulturne namjene koji su u posljednjem ratu bili pretvoreni u logore i mučilišta, a bilo ih je jako mnogo, toliko da se može govoriti o svojevrsnome kulturologorskom sustavu.

Razlozi njihove prenamjene, dakako, bili su prozaični – zločincima su naprosto trebale odgovarajuće sale za njihove mesarske djelatnosti – no to nas nije navelo da previdimo snažnu simboličku dimenziju. Stoga smo se pozabavili konstruktom nacionalne kulture kao pripremom terena za nastup nacionalne torture.

Taj vrhovni državotvorni kult, ideološki oblikovani i obogotvoreni koncept nacionalne kulture, sa svim egzekutivnim mjerama koje se koriste za njegovu izgradnju – jer zapravo se radi o etničkome čišćenju u polju kulture, gdje je jedina kreacija likvidacija – služi ponajprije proizvodnji konteksta koji legitimira nečovječnost.

Dom kulture pretvoren u logor predstavlja ostvarenje tog ideala u punom intenzitetu. Na tim je mjestima, pored ostaloga, priređivan i sirovi vid magijskoga obračuna sa samom neželjenom prošlošću, kroz ritualno poništenje izvorne svrhe tih objekata, koji su predstavljali nekakva znamenja socijalističke emancipacije. U Domu kulture u Čelopeku, primjerice, zatočenike su mučili i ubijali na pozornici, podražavajući na perverzan način dramaturgiju uobičajenih scenskih aktivnosti. U Pilici je, pak, streljački stroj pucao kroz otvor za kinoprojektor.

Ako sa svojim pisanjem imam bilo kakvih socijalnih primisli, to je prije da se distanciram, nego da se etabliram. A u vezi Ferala se i moji drugovi i ja osjećamo prilično dobro. Učinili smo sve što smo mogli, rekli sve što smo htjeli, na način na koji smo željeli, te na kraju dostojanstveno popušili

Kako se, poslije 35 godina, osjeća satiričar, urednik, novinar i pisac za kojega svi znaju da je pokrenuo i predvodio epohalan i častan otpor gašenju svjetla u provincijskoj krčmi, ali tek su mu rijetki marginalci spremni to i priznati? Je li jezik dovoljno čvrsto tlo da u njemu uporište pronađe novinar i pisac koji je svojim radom promijenio društvo, a društvo mu uglavnom uzvraća prešućivanjem, odbijanjem i negacijom?

Zaista se nisam trudio biti omiljen, tako da je reakcija ”društva” o kojoj govorite s jedne strane zaslužena, a s druge dobrodošla. Ljubav je, moglo bi se reći, obostrana. Ako sa svojim pisanjem imam bilo kakvih socijalnih primisli, to je prije da se distanciram, nego da se etabliram. A u vezi Ferala se i moji drugovi i ja osjećamo prilično dobro. Učinili smo sve što smo mogli, rekli sve što smo htjeli, na način na koji smo željeli, te na kraju dostojanstveno popušili.

Promatraš li stvar iz perspektive da su, na primjer, stavovi i ideje koje su zastupali ”Feral” ili ”Arkzin” danas na još lošijem glasu nego devedesetih, da se u tom smislu nije dogodilo ništa osim sitnih koraka unazad, da je nacionalistički mrak ostao isti ili nešto gušći, mi smo, dakako, totalni luzeri, ali upravo me ta luzerska pozicija u ovakvom društvu čini mirnim i zadovoljnim.

Dopustite, na tragu prethodnoga, osobno pitanje sa stanovitim društvenim implikacijama. Surađujete s teolozima, objavljujete s njima u istoj izdavačkoj kući, čitate dobre teološke knjige. Kako se nosite s Bogom? Što mu kažete, i što on kaže vama? Je li i on kao Franjo Tuđman, sporog duha i teške ruke?

Viktor Ivančić Foto: Vedran Karuza

Viktor Ivančić
Foto: Vedran Karuza

Kao prokleti ateist, takvu vrstu intimnih razgovora vodim isključivo sa samim sobom, a i to ponekad manje iskreno nego što bih htio. Boga ostavljam onima s više entuzijazma. Ali suradnja s izdavačkom kućom ”Ex libris”, koju vode moji prijatelji, spada u najbolje stvari koje su mi se dogodile zadnjih godina. Traje već dosta dugo i ovaj Robi K. u pet debelih knjiga je zapravo rezultat toga druženja. To što se Robi kao dijete beznadno bezbožnog autora našao u društvu respektabilnih teologa već je samo po sebi konceptualno neodoljivo, a bilo bi još luđe da se nešto zaista i čita bez predrasuda, pa uvidi koliko može biti dodirnih točaka među takvim štivima. Naposljetku se nikad ne radi o bogu kojeg ima ili bogu kojeg nema, već o slobodi onih koji vjeruju ili ne vjeruju.

(Prenosimo s portala Novog lista).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • Metafizička Srebrenica patrijarha Porfirija
  • Životinje iz džungle
  • Kraus: Dok se ZDS ne zabrani, neće biti zajedničke komemoracije
  • Šuljanje represije
  • Protiv predsjednice KGK, ali za instituciju
  • Mirna dezintegracija
  • Godina je dana da je Duje na onome svijetu
  • Stjepan Mesić: ”Plenković mora čim prije ovladati HDZ-om”
  • Koalicija za REKOM: Važan link za dokumentiranje ratnih žrtava
  • Franjo Tuđman bio je političar nasilništva i mržnje

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: INTERVJU Tagged With: Arkzin, Boris Pavelić, Danska, domoljublje, Emir Imamović, Ex libris, Fabrika knjiga, Feral, forum.tm, Franjo Tuđman, HOS, Ivan Šarčević, komunizam, nacionalizam, nasilje, novinarstvo, Obuljen Koržinek, Peščanik, rat, Robi K, Siniša Malešević, Sjeverna Koreja, SNV, Viktor Ivančić

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Vrijeme je za obnovu

    Vrijeme je za obnovu

    vladimir-jurisic
  2. Ratna skandinavizacija

    Ratna skandinavizacija

    marinko-culic
  3. Familija

    Familija

    marinko-culic

Novosti | Arhiva

KRONIKA SNV-a

  1. Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    Manjine su žrtve samovolje pojedinaca

    anja-kozul
  2. Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    Mladen Anđelić: Dvaput na prijekom sudu

    zoran-vitanovic
  3. Zanemaren manjinski i klasni moment

    Zanemaren manjinski i klasni moment

    anja-kozul

Kronika SNV-a | Arhiva

SNV – VIJESTI I NAJAVE

  1. Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog zemljišta i proizvodnog potencijala

    Objavljen novi Natječaj za obnovu poljoprivrednog...

    07.01.2022.
  2. Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    Božićni prijem SNV-a uz poruke mira i tolerancije

    07.01.2022.
  3. Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    Poznati dobitnici nagrada Srpskog narodnog vijeća

    07.01.2022.

SNV VIJESTI i NAJAVE | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT