autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Bogataš i siromah: Pakao postoji da se u njega ne bi došlo

Autor: Jadranka Brnčić / 05.06.2016. Leave a Comment

jadranka brncic 2Naučili smo parabole iz evanđelja tumačiti paradigmatski: njihove poruke shematiziramo, poopćavamo, a likove polariziramo kao pravedne i nepravedne, dobre i zle. A onda se najčešće i poistovjećujemo s pravednima i dobrima. Ako ih i ne povezujemo s nama osobno, onda s kršćanima općenito, suprotstavljajući im Židove iz paraboličke naracije, što je kroz povijest bilo, među ostalim, i jedan od uzroka nastanka antisemitizma.

Zaboravljamo ili zanemarujemo činjenicu da u vrijeme Isusova pripovijedanja parabola kršćana nije ni bilo. On je pripovijedao Židovima. Točnije: ljudima svojega vremena. A onda, dakako, i svakog vremena.

A njegovi sunarodnjaci ih nisu razumijevali kao što to mi uglavnom činimo niti ih je Isus pripovijedao kao moralne ili vjerske pouke. Pripovijedao ih je da slušatelje potakne na razmišljanje i djelovanje, ne na tumačenje.

I bogataša i siromaha iz Parabole o bogatašu i Lazaru (Lk 16,19-31) najčešće tumačimo iz unaprijed uspostavljenih stereotipa, ovoga puta o bogatašima i siromasima: bogataši su sami po sebi vrijedni osude, a siromasi hvale. Bahatost bogataša bit će kažnjena, a viktimizacija siromaha nagrađena. Ako li ne u ovom, a ono u drugom svijetu.

Isusovi sunarodnjaci parabole nisu razumijevali kao što to mi uglavnom činimo niti ih je Isus pripovijedao kao moralne ili vjerske pouke. Pripovijedao ih je da slušatelje potakne na razmišljanje i djelovanje, ne na tumačenje (…) Bogatašev grijeh grijeh je propusta: živeći hedonistički, samodostatan život, ne poštuje Zakon (Pnz 15,11) koji mu nalaže da pomaže siromašnima

No, pogledamo li izbliže ono što se događa u paraboli, tomu i nije posve tako, odnosno perspektiva je unekoliko drukčija.

Uvodeći bogataša u priču, Isus ne aludira na konkretne bogate ljude svojega vremena. Njegov bogataš, štoviše, nadilazi stvarnost: njegova grimizna odjeća među najskupljom je odjećom jedva mogućom među Židovima, lan kojim se zaogrnuo tkanina je kakvu si je mogao priuštiti samo veliki svećenik u Hramu. Bogataš je u priči karikatura.

Bogataš nije ni naprosto čovjek koji posjeduje golemo materijalno bogatstvo. Premda je Isus vrlo skeptičan prema bogatim ljudima (znamo to iz niza evanđeljskih situacija i izreka), njegova nepravednost nije u činjenici da je bogat, nego u činjenici što čini sa svojim bogatstvom. (A zacijelo bi valjalo ispričati drugu parabolu o tomu kako ga je stekao.)

Bogatašev grijeh grijeh je propusta: živeći hedonistički, samodostatan život, ne poštuje Zakon (Pnz 15,11) koji mu nalaže da pomaže siromašnima. Za Židove biblijskih vremena, kao i onog Isusovog i svih vremena, prvo područje očitovanja Saveza s Bogom jest ekonomija, ne osobne vrline. Savez s Bogom očituje se kroz savez među ljudima pozvanima da brinu jedni za druge. Ni siromasi ne zaslužuju pravednost bogatih zbog vlastitih vrlina, nego zbog svojih potreba.

Lazar je jedini lik u Isusovim parabolama kojemu je pridano ime. Ime koje, zapravo, definira njegovo siromaštvo. Naime, hebrejsko ime Eliezer znači: ”Bog pomaže“ i Isus ga u paraboli koristi ironično: jedina pomoć koju će Lazar dobiti jest Božja pomoć jer bogataš ne čini ono što je Bog zapovjedio. Siromah je, dakle, čovjek koji potpuno ovisi samo o Božjoj pomoći jer ljudske ne dobiva. To je i smisao nespretno prevedene sintagme iz Blaženstava: ”siromašni u duhu“ (grč. ptohós).

Sam Lazar ne progovara ni riječi. Zato da mu mi damo svoj glas. Davati glas siromasima prizivanje je Saveza s Bogom što se očituje u savezu među ljudima. Stoga Evanđelje i jest u svojoj biti – političko

Lazar je imenovan i stoga da se upozori kako ga je bogataš iz parabole zacijelo poznavao. Siromasi nisu pripadnici određene skupine ljudi koji se nisu snašli u životu, nego osobe. Zato su ga – osim što je bio siromašan, bio je i bolestan te nije mogao hodati – susjedi i sumještani i stavili pred bogataševa vrata.

Sam Lazar ne progovara ni riječi. Zato da mu mi damo svoj glas. Davati glas siromasima prizivanje je Saveza s Bogom što se očituje u savezu među ljudima. Stoga Evanđelje i jest u svojoj biti – političko.

Parabola jest i priča o zagrobnom životu, ali ne zato da bismo se bavili time kako je ondje, nego kako jest – ovdje. Jer kako je ovdje, tako jest i ondje. Samo što ovdje uvijek imamo priliku otvarati vrata, a tamo vrata ni nema, nego ih naše neotvaranje pretvara u provaliju.

Po smrti bogataš, koji je zakopao Savez s Bogom ne očitujući ga u svom životu, i sam bi pokopan, a Lazar, čije potrebe nisu bile zadovoljene kako to Savez nalaže, nađe se u krilu Abrahamovu. Spominjanje Abrahama, dakle, evocira Savez. Lazar nije bio nagrađen Abrahamovim gostoprimstvom zato jer je bio siromašan, nego zato jer je ostaviti ga za života u siromaštvu bilo nepravedan čin. A bogataš se još za života sam stavio izvan Saveza.

Abrahamovo krilo sintagma je s eshatološkom i soteriološkom perspektivom. Zbog soteriološke slušatelji Isusove parabole očekivali bi da će se Abraham, kao što se založio za Sodomu i Gomoru, založiti i za bogataša, koji mu se zato i obraća. Isus iznevjerava njihova očekivanja i u tome je provokacija parabole. Pukotina ovdje, postaje provalijom ondje – očituje svoju političku narav za koju smo odgovorni i pred ljudima i pred Bogom.

Bogataš priziva Abrahama iz straha, ne iz pokajanja. Znanje ničemu ne služi, nego djelovanje. Uvjerenje je bezvrijedno ukoliko ga ne prati čin, jednako kao što se čin može dogoditi i bez uvjerenja. Stoga ne bi bilo čudno da se mnogi vjernici nađu s bogatašem pokopani u zemlju, a mnogi ateisti s Lazarom u krilu Abrahamovu… Dakle, djelovanje je ono koje trajno odvaja bogataša i Lazara.

Bogataš priziva Abrahama iz straha, ne iz pokajanja. Znanje ničemu ne služi, nego djelovanje. Uvjerenje je bezvrijedno ukoliko ga ne prati čin, jednako kao što se čin može dogoditi i bez uvjerenja. Stoga ne bi bilo čudno da se mnogi vjernici nađu s bogatašem pokopani u zemlju, a mnogi ateisti s Lazarom u krilu Abrahamovu… Dakle, djelovanje je ono koje trajno odvaja bogataša i Lazara

Pakao postoji da se u njega ne bi došlo. Parabola nije ispričana da bismo se pitali o zagrobnom životu, nego da preispitujemo naše viđenje pravde, ekonomije i soteriologije. Da se ne bi pitali kako ”zaslužiti“ nebo, nego kako živjeti naš savez s Bogom. Ono što bogataš moli Lazara – da upozori braću mu i sestre – parabola čini za nas.

Iako su likovi Isusovih parabola pojedinci s određenim ulogama u društvenom životu, bezimeni, pa prema tomu, na određen način predstavnici svih drugih koji se nađu u tim ulogama, njegovo poopćavanje usmjereno je na osobu i njegovu odgovornost, a ne na stereotipe o različitim ulogama.

Njegove hiperbolizacije ne služe tomu da polariziraju likove u crno-bijelom svijetu niti da tumače kako jest u realnom svijetu, nego da pojačaju dojam u slušatelja, pa prema tomu ih izazovu na djelovanje. U realnom svijetu jest – posreduju nam parabole – onako kakva je naša odgovornost za vlastite postupke.

Još tekstova ovog autora:

  • Prostor za trećeg(a) – opće dobro – u dijalogu
  • Antisemitizam u Hrvatskoj i dalje je prisutna anomalija
  • Susret s Irinom iz Mariupolja
  • Bio nam dobar Prelazak!
  • Refleksija uz rat u Ukrajini: što znači – biti za mir?
  • Thich Nhat Hanh – učitelj za 21. stoljeće
  • Sretna još jedna ili nova 2.0 godina
  • Valja se zaštititi od utjecaja kaotičnog
  • Papa Franjo protiv iluzije ”povratka u normalnost”
  • Uz Svjetskoga dana molitve za mir

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: PARRHēSIA Tagged With: Abraham, Eliezer, Evanđelje, Isus, Jadranka Brnčić, Lazar, Parrhēsia

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT