autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KAVA BEZ ŠEĆERA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • SEL@M
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZLATNI REZ
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KNJIŽEVNE PUZZLE
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti

Autor: Branimir Pofuk / 25.08.2021. Leave a Comment

Branimir Pofuk

Branimir Pofuk

Prepisujem s Facebooka, ili, kako se to tamo kaže, kradem rečenice koje je neku večer objavio moj prijatelj Krešimir Starčević:

“Ovo rijetko poistovjećivanje njegove ličnosti sa čitavom umjetnošću svjedoči o autentičnosti njegove inspiracije. Ova neslomljiva veza između njegovog cjelokupnog bića i umjetnosti same može se osjetiti svaki put kad njegov dodir proizvede zvuk. Taj zvuk nikad nije neutralan, bezličan, prazan. Toliko se razlikuje od svih drugih zvukova kao što se zvono razlikuje od buke ulice. To je rezultat neusporedivog intenziteta, plamena prožetog ljepotom… Njegova vrijednost i snaga počivaju u njegovoj mašti, u njegovom unutarnjem poimanju originalne muzičke slike. Njegovo izvođenje je uvijek kreativno, uvijek kao da ga je svirao sam skladatelj i uvijek kao da je bilo prvi put.”

Krešimir Starčević je vrlo vrijedan, marljiv i talentiran mladi hrvatski pijanist, a uz to i jedan od najvećih poznavatelja glazbene, a osobito pijanističke literature, uključujući i knjige napisane o klaviru i pijanistima.

Iz tog njegovog znanja dolaze i citirani izrazi divljenja koje je veliki ruski pijanist Nikolaj Medtner svojedobno napisao o svom još poznatijem i slavnijem sunarodnjaku i suvremeniku Sergeju Rahmanjinovu. Osobito me se dojmila ona rečenica o zvuku koji se od svih drugih razlikuje kao zvono od buke s ulice.

Starčević je na Medtnerovu odu Rahmanjinovu podsjetio zato što misli kako te riječi sasvim dobro opisuju i Ivu Pogorelića, njegov pijanizam i koncert odsviran u zagrebačkoj crkvi sv. Ivana u Novoj vesi 17. kolovoza. Večer kasnije sam i ja na istom mjestu slušao isti program i mogu samo reći da se u potpunosti slažem i s Medtnerom o Rahmanjinovu i sa Starčevićem o Pogoreliću.

Sjedili smo Çeku i ja u zadnjoj klupi, odmah do crkvenih vrata koja su ostala širom otvorena prema dvorištu, u kojem je također pobožno sjedila ublika, i prema ulici s koje je vjerojatno, dopirala uobičajena buka prolazećih automobila. Ali ja nisam čuo nijednog

Nakon skoro dvosatnog koncerta koji nisu prekidali aplauzi, crkva se orila od ovacija, a ja sam se u pljeskanju i uzvicima “bravo” natjecao i nadopunjavao s Petritom Çekuom, još jednim glazbenim genijalcem.

I njegovo je divljenje Pogoreliću bezrezervno. Uostalom, Çeku je upravo zbog Pogorelića i njegovih ploča i postao glazbenik, slučajno gitarist, jer tih je teških i krvavih devedesetih godina nadarenom kosovskom dječaku u Prizrenu bilo malo teže doći do klavira, dok je gitara bila pri ruci, u obitelji.

Sjedili smo Çeku i ja u zadnjoj klupi, odmah do crkvenih vrata koja su ostala širom otvorena prema dvorištu, u kojem je također pobožno sjedila ublika, i prema ulici s koje je vjerojatno, dopirala uobičajena buka prolazećih automobila.

Ali ja nisam čuo nijednog.

Ne jedno zvono, nego sto crkvenih tornjeva prepunih zvona svih veličina i boja meni su odjekivala iz Pogorelićeva klavira, u skladbama Chopina i Schuberta, stavljajući neprobojnu barijeru i štit pred buku s ulice.

Divna je ta Pogorelićeva družina i sljedba u kojoj genijalni pijanist nije nikakav samoproglašeni guru, već samo najveći među slugama glazbe.

Večer prije i kasnije Petrit Çeku je nastupao na Sceni Amadeo, vrlo profinjenom i ustrajnom ljetnom zagrebačkom festivalu, dok je Krešimir Starčević, te srijede dok smo Petrit i ja slušali Pogorelića, već bio na otočiću Košljunu i tamo u franjevačkoj crkvi svoj svirački žar i umijeće udružio sa sjajnim saksofonistom Lovrom Merčepom.

Razletjeli su se poput sjajnih meteora u noćima oko svetog Lovre ti umjetnici po velikim i malim mjestima šireći radosno i posvećeno svoja glazbena evanđelja.

A u Splitu je u istom tjednu, usred niza od pet uzastopnih koncerata na novom klaviru dvorane lijepo obnovljenog Hrvatskog doma svirao sjajni mladi Rus Dmitrij Šiškin. Na program je stavio i rijetko svirane i pričane Medtnerove Bajke.

I on je veliki poklonik pijanizma Ive Pogorelića. To sam, pak, saznao od beogradskog muzikologa Stefana Cvetkovića koji je, ne obožavanjem, nego velikom strašću za glazbom i znanjem o njoj, stekao toliko Pogorelićevo povjerenje da mu je pisao i tekst za knjižicu najnovijeg CD-a. Naravno da nije propustio ove zagrebačke koncerte.

Upravo ova posljednja dva, iznenada zagrebačkoj publici darovana Pogorelićeva ljetna koncerta, daju mi poseban razlog da više nego o njegovom sviranju pišem o ovim finim nitima koje povezuju i poput zvjezdanog plašta svjetlucaju u večerima diljem naše zemlje i planete.

Ta su dva koncerta održana u okviru 27. izdanja Festivala Orgulje Heferer koji organizira Umjetnička radionica Heferer. Odnosno, kako je pisalo u programskoj brošuri, “ti su koncerti poklon slavnog glazbenika Festivalu u okviru kojeg se održavaju, ali i njegov intimni spomen na 172 godine putovanja glazbom Prve hrvatske gradione orgulja, harmonija i glasovira, te na gotovo pola stoljeća prijateljske i umjetničke suradnje s obitelji Faullend Heferer”.

Upravo ova posljednja dva, iznenada zagrebačkoj publici darovana Pogorelićeva ljetna koncerta, daju mi poseban razlog da više nego o njegovom sviranju pišem o ovim finim nitima koje povezuju i poput zvjezdanog plašta svjetlucaju u večerima diljem naše zemlje i planete

I na koru crkve sv. Ivan su preko sto godina stare orgulje s potpisom orguljarske obitelji Heferer, čije sam nježne i meke registre još kao student i sam imao povlasticu iskušavati. A klavir Steinway,  koji je te dvije večeri bio Pogorelićev glazbeni oltar, također su od propadanja spasile i obnovile ruke jednog od braće majstora iz današnjeg postava slavne radionice Faulend Heferer.

U izjavi za HRT Ivo Pogorelić je lijepo rekao kako će i korona biti zaboravljena, ali zaborav pokriva i mnogo drugih stvari i do njega dolazi vrlo brzo. A način na koji se možemo i moramo protiv tog zaborava boriti je kontinuitet. U svijetu u kojem se sve manje čuva taj kontinuitet jedne bogate umjetnosti i baštine, utoliko su vrijedniji napori pojedinaca, malih udruga i gotovo tajnih i nevidljivih družina bez imena, ali sa zajedničkom misijom.

Radionica Heferer to čini svojim ciklusima koncerata koji se već skoro trideset godina održavaju širom Hrvatske, u crkvama u kojima su razasute orgulje koje je ta obitelj gradila ili u kojima su instrumenti koje oni obnavljaju, održavaju i čuvaju od propadanja.

Majstori orguljaši i drugi glazbenici tako će do kraja ove godine svirati u Svetom Križu Začretje, Miholcu, Krapini, Varaždinu, Splitu, Ozlju, Županji, Trškom Vrhu, Bjelovaru, Varaždinskim Toplicama, Humu Košničkom i Mariji Gorici.

I zato smo mi u Novoj Vesi, prije publike u Rimu i Hamburgu, slušali prvog Pogorelićevog Schuberta i ponovno u krv i meso utjelovljenog Chopina. Zato da ne bismo zaboravili koliko su važni odanost i prijateljstvo i zašto je našu vrstu uopće vrijedno čuvati od izumiranja uslijed pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti.

 

(Prenosimo iz Večernjeg lista gdje je kolumna naslovljena: Zaboravit ćemo jednom i koronu, ali zaborav prijeti i mnogim drugim stvarima na koje nas podsjećaju Ivo Pogorelić i njegova družina).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

 

Još tekstova ovog autora:

  • Andrej Plenković i HNK Zagreb
  • Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
  • “Misa Mediterana” je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
  • Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
  • Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
  • Utrka milijardera u svemiru
  • Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj
  • Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
  • Vojni neboder “Vukovar” kao otirač i kamuflaža HDZ-a
  • Ljubljana i njen festival nisu nikakva čarolija ili fatamorgana

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Branimir Pofuk, facebook, Ivo Pogorelić, Kontrapunkt, Krešimir Starčević, pandemija, Petrit Çeku, Radionica Heferer

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT