autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Tko je tu egoist, ja – ateist ili tužitelj – vjernik?

Autor: Željko Porobija / 23.08.2017. Leave a Comment

Željko Porobija

Željko Porobija

Bauk ateizma kruži Hrvatskom – par postotaka onih koji se smatraju ateistima već su toliko utjerali strah u kosti onoj nadmoćnoj katoličkoj većini koja je uvelike započela odapinjati otrovne strijele ne bi li kako spriječili da jednoga sudnjega dana baš ateisti postanu većina u Lijepoj našoj.

Najbolje se to vidi po onome što se u logici naziva strawman argument – kada od protivnika načinite strašilo pripisujući mu izmišljene tvrdnje ili osobine s kojima se onda lako obračunate.

Osobno ne obraćam previše pozornosti kad me netko napadne takvim ”argumentima”; ne vrijedi se ni braniti, jer zajapureni vjernik time rješava neke vlastite unutarnje frustracije.

Ateiste se napada sad već standardnim arsenalom optužbi: da su ekstremni, da su hejteri, da mrze Boga, da su egoisti, da su nemoralni – i svakim drugim mogućim oruđem kojim će se obraniti vjera.

Ja samo ne vidim da takvo Biće postoji, ne vidim da je ovaj svijet imalo vođen nekim nadmoćnim djeliteljem Pravde. A da ne pričam kako konkretne predodžbe o takvom biću – poput onoga koje imate u Bibliji – često vrve vrhunskom nepravdom, masovnim zločinima, podređivanjem žena, prijetnjama nevjernicima i svime ostalim što oduzima pravo apologetima takvih ideja da ikome dijele lekcije o pravdi

Da sad ne komentiram kakva je to vjera kojoj su takva sredstva obrane uopće potrebna.

Ne znam ni sam treba li trošiti vremena na obranu od takvih napada, ali ću ipak – možda i posljednji put u svom životu – pokušati objasniti bar temeljne pojmove o ateizmu potaknut što pitanjima na raznim forumima, a što tekstovima iz naših medija i (gle čuda) udžbenika iz vjeronauka.

Dakle, ateizam je već po svojoj definiciji ekstreman, jer iskazu ”Bog postoji” pridaje vrijednost 0. Nema tu ”moguće” ili slične vrijednosti iz modalne logike; tvrdnja o postojanju Boga jednostavno se smatra neistinitom.

Na temelju čega bismo napokon i trebali pridati kakvu drugu vrijednost?

Naravno, ja ću priznati da je postojanje Boga logički moguće (premda je i pobožni Leibniz, makar hinjeno, dvojio oko toga), ali logička mogućnost me ne priječi da, primjerice, Djeda Mraza i Zeusa također proglasim nepostojećim.

Ako to smatrate ekstremizmom – ravnim onome tko je za Allaha spreman pobiti nevine šetače – onda vi imate problem sa sobom, a ne s ateizmom.

Na tezu da smo hejteri već sam potrošio previše dragocjenih internetskih minuta i Facebook redaka. Privatno, ateisti mogu biti i totalni zlikovci i mrzitelji svega ljudskog, ali takvi stavovi ni po čemu nisu zasnovani na ateizmu.

Ne mrzim nikoga tko ne dijeli moj svjetonazor, ne vidim zašto bih kao ateist trebao koga mrziti. Nije meni mržnja stran osjećaj, ali recimo da je ona vezana isključivo za one koji čine konkretno zlo; sve ostalo bi bilo patološki.

No, neki će ipak misliti da je nama ateistima mržnja sasvim prirođena jer, ako ništa drugo, mrzimo Boga.

Fraza ”ateist – antiteist” omiljena je brojnim ”misliocima” koji nam žele reći kako je nama ateizam samo izgovor da bismo prikrili svoj privatno negativni stav spram Boga.

Neko novinarsko piskaralo iz Večernjaka tako pokušava obraniti našu katoličku većinu od pogibelji da na sljedećim predsjedničkim izborima na čelo države dođu Josipović ili Milanović.

A vrlome je novinaru to mrska pomisao, jer bi predsjednik morao uzeti za ozbiljno činjenicu da imamo 86% katolika u zemlji. Nije mu palo na pamet još onih nekoliko postotaka drugih vjernika, ali on je tek novinar Večernjaka, zašto bi se zamarao takvim sitnicama?

Ne mrzim nikoga tko ne dijeli moj svjetonazor, ne vidim zašto bih kao ateist trebao koga mrziti. Nije meni mržnja stran osjećaj, ali recimo da je ona vezana isključivo za one koji čine konkretno zlo; sve ostalo bi bilo patološki

Niti je pomislio kako se u demokraciji u obzir uzima broj glasova – pa je među onih 86% bilo i dosta onih koji su svojedobno glasali za Josipovića i Milanovića, što god tko o tome mislio.

Naravno, sve to mora biti začinjeno i buzdovanski suptilnim dovođenjem u vezu svih ateista – antiteista s arhiateistom-antiteistom Josipom Brozom.

Znate, mi Hrvati smo vam bili jako pobožan svijet dok se nije Tito pojavio – guslaju naši kvazipovjesničari.

Ostavljam njih na miru; njima i njihovim čitateljima to zvuči dobro, pa da im ne kvarimo raspoloženje.

Više me brinu ozbiljniji teolozi koji će važno ustvrditi kako je nijekanje Boga samoproturječno, a kako smo mi ateisti inače jako logična bića, onda naše zapadanje u proturječje treba objasniti našim negativnim stavom prema Bogu. Našom, dakle, mržnjom protiv Svevišnjega.

Ne bih sada čitatelje zamarao davnom logičko-filozofskom raspravom između Ajdukiewicza i Quinea – u kojoj je ovaj potonji bez ikakvog problema dokazao kako se može neproturječno negirati postojanje bilo čega.

Kad negirate postojanje (da se opet zakačimo) Djeda Mraza – jeste li time ujedno potvrdili i njegovo postojanje? Teolozi će svoju argumentaciju pokušati spasiti tezom da je pojam Boga potpuno drugačiji od pojma bilo čega drugoga – ali svaka imalo pronicavija logička analiza pokazat će da je takvo davanje zasebnosti jednom pojmu potpuno labavo.

No, da se ne udavimo u borbi s pseudologikom: kad kažete da Bog ne postoji, kažete li time to da ne želite njegovo postojanje?

Ateist sam, no moram otvoreno reći kako načelno nemam ništa protiv toga da Bog postoji.

Ateist poput Derride Boga je smatrao transcendentalnim zahtjevom za pravdu – dakle, izrazom ljudske želje da postoji Netko tko će na koncu ukloniti sve nepravde. Da bih riječ rekao kad bi to bila istina, pa na kraju netko stvarno sredi sve zločince i vrati oduzeto potlačenima.

Ja samo ne vidim da takvo Biće postoji, ne vidim da je ovaj svijet imalo vođen nekim nadmoćnim djeliteljem Pravde. A da ne pričam kako konkretne predodžbe o takvom biću – poput onoga koje imate u Bibliji – često vrve vrhunskom nepravdom, masovnim zločinima, podređivanjem žena, prijetnjama nevjernicima i svime ostalim što oduzima pravo apologetima takvih ideja da ikome dijele lekcije o pravdi.

I kad ja kažem da ne postoji ni najmanji znak Nekoga kome je pravda najviše na srcu – i da je biblijski Bog često hirovito i opresivno biće – jesam li ja onda mrzitelj Boga? Ili će prije biti istina da su branitelji vjere mrzitelji čovjeka?

Na koncu, nas ateiste udžbenik vjeronauka za 8. osnovne proziva egoistima.

Bauk ateizma kruži Hrvatskom – par postotaka onih koji se smatraju ateistima već su toliko utjerali strah u kosti onoj nadmoćnoj katoličkoj većini koja je uvelike započela odapinjati otrovne strijele ne bi li kako spriječili da jednoga sudnjega dana baš ateisti postanu većina u Lijepoj našoj

Istina, ako ste čitali tu bezveznu lekciju koja sada kruži internetom – pa izaziva što zgražanje, što sprdnju – udžbenik veli kako su egoisti nužno i ateisti, a ne i obrnuto.

No, ako dobro shvatite kontekst cijele te ”analize” egoizma, prava teza teksta je da su ateisti egoisti, da je to dvoje zapravo jedno te isto.

Dakle, kažu: nije da ja negiram Boga zato što nalazim neke argumente za to, nego samo zato da bih sam sebi ugađao i sebe smatrao božanstvom.

Naravno, teško se obraniti od takve optužbe – jer smisao strawman argumenta nije da se stvarno bavi vama ili vašim stavovima.

Ali da ipak nešto i ja uzvratim – ne bi li najveći mogući egoizam bio kada bi tko mislio da Bog postoji radi njega, a ne on radi Boga? Mnijem kako bi se i vjernici složili sa mnom da bi to bio najviši stupanj egoizma. I – tko će prije upasti u takav egoizam, vjernik ili nevjernik?

Ne odbacujem Boga zato što bih htio da sam sebi budem bog – naprotiv, ja ne želim da itko ikome, pa ni samom sebi, bude bog.

Ne vidim što se na području morala i na području ljudskih odnosa u bilo kom smislu poboljšava kad se uvede Bog u igru.

Štoviše, tada se i moralu i politici oduzima mogućnost bilo kakvog argumentiranog dogovora. Čovjek tada postaje igračka božanske volje koja se naprosto mora bezuvjetno prihvatiti makar se žrtvovalo sve što je razborito i općenito ljudsko.

Nedavno sam i raspravljao s nekim pastorom koji je na moje pitanje zašto Bog ubija sve živo u Potopu – uključujući svu djecu i trudnice svijeta – odgovorio biblijskim tekstom koji priječi da postavljamo pitanja Bogu i pozvao me da se bezuvjetno pokorim višoj volji.

Tko je tu od nas dvojice nemoralan?

Sasvim nesvjesno vjernici na kraju od Boga prave baš ono što navodno vide kod ateista – jedno potpuno egoistično biće, koje ne dopušta nikakav prigovor ili odbijanje, kome nikada ne smijete reći ”ne”.

I ako kažem da takvo biće ne zaslužuje bilo čiju poslušnost – prigrljujem li egoizam ili mu rušim onaj najdublji temelj i njegovo religijsko opravdanje?

Da sam Bog u pravom smislu te riječi, nikada nikome ne bih dopustio da mi bude poslušan. Traženje poslušnosti znak je slabosti nečijeg karaktera, straha od sučeljavanja s protivljenjem ili slobodom drugih.

Ateiste se uporno trpa u koš s antiteistima, egoistima, komunistima samo da bi se umirila nježna vjernička savjest (…) Osobno ne obraćam previše pozornosti kad me netko napadne takvim ”argumentima”; ne vrijedi se ni braniti, jer zajapureni vjernik time rješava neke vlastite unutarnje frustracije

A Bog, ako sam dobro razumio teologiju, ne bi smio imati nikakvih slabosti.

Strawman argument ima i svoje prilično jasno psihološko podrijetlo – strašilo je samo ogledalo svoga tvorca. Jednostavnije rečeno, kritičari ateizma samo pokazuju svoje pravo lice.

Ali kad optuže ateiste, onda vjernici umire vlastitu savjest, pa svoj egoizam i svoju mržnju jednostavno pripišu drugima.

Tko zna, možda im taj trik i upali na sljedećim predsjedničkim izborima. Jer to i jest napokon the name of the game cijele religije – ovladavanje dušama i imovinom ljudi.

Kad mi nađete neku religiju gdje nema toga, onda ćete me natjerati da se duboko zamislim nad fenomenima vjere.

Još tekstova ovog autora:

  • Zašto sam sve ovo pisao na Autografu
  • Korona će biti sudište i za teorije zavjere i za religiju
  • Virus bi u Njemačkoj osobito mogao pogoditi staračke domove
  • Evo kako ateisti mogu tješiti ožalošćene
  • Obiteljaši ne brinu ni za obitelj ni za djecu
  • Političari-vjernici: ugledajte se na svog ateističkog kolegu
  • Kad vrhunski biblijski stručnjak skrene pameću
  • Nebeski Bill Gates puno je gori od zemaljskog imenjaka
  • Moje pravo na život znači i moje pravo na smrt
  • Ne, mi ateisti nismo samo još jedna skupina vjernika

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: A/TEOBLOGIJA Tagged With: a/Teoblogija, ateizam, Bog, čovjek, facebook, Josipović, Leibniz, Milanović, mržnja, savjest, svjetonazor, vjernik, Željko Porobija

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

PROČITAJTE U TJEDNIKU NOVOSTI:

  1. Čas autonomije

    Čas autonomije

    zoran-daskalovic
  2. Posvađani blizanci

    Posvađani blizanci

    marinko-culic
  3. Emil Matešić: I Haški tribunal može biti umjetničko nadahnuće

    Emil Matešić: I Haški tribunal može biti...

    ana-grbac

Novosti | Arhiva

Drago Pilsel Argentinski roman

Partnerska organizacija:

SNV

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJA:

novosti Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT