autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Papa Franjo, čovjek od riječi

Autor: Jadranka Brnčić / 24.02.2019. Leave a Comment

Jadranka Brnčić

Jadranka Brnčić

Dario Edoardo Viganò bio je od 2015. do 2018. perfekt vatikanskoga Sekretarijata za komunikaciju, dakle, odgovoran za audiovizualnu komunikaciju pape Franje sa svijetom. Njemu dugujemo brigu za odlične snimke Papinih susreta, govora i putovanja, video-susreta s kršćanskim zajednicama diljem svijeta, kao i njegovu prisutnost na društvenim mrežama (Twitteru i Instagramu).

Viganòvoj ljubavi za poetski rad njemačkoga redatelja Wima Wendersa (posebice filma ”Nebo nad Berlinom” iz 1987.) – kao, dakako, i povjerenju samoga pape Franje što ga je iskazao Viganu i Wendersu – možemo zahvaliti što ćemo u utorak, 26. veljače ove (2019.) godine, na programu međunarodnoga festivala dokumentarnog filma ZagrebDox (po izboru selektora i direktora festivala Nenada Puhovskog), vidjeti Wendersenov film ”Papa Franjo, čovjek od riječi” (2018).

Film prati pet godina pontifikata pape Franje na barem tri razine: jedna su njegovi govori i susreti za putovanja diljem svijeta, druga je njegovo odgovaranje na pitanja koja mu je Wenders izravno postavio, a treće su reminiscencije na poruke jednoga od najvažnijih svetih ljudi Katoličke crkve, Franje Asiškoga, čije ime je kardinal Bergoglio uzeo kao svoje papinsko ime, točnije kao program svojega pontifikata.

Film prati pet godina pontifikata pape Franje na barem tri razine: jedna su njegovi govori i susreti za putovanja diljem svijeta, druga je njegovo odgovaranje na pitanja koja mu je Wenders izravno postavio, a treće su reminiscencije na poruke jednoga od najvažnijih svetih ljudi Katoličke crkve, Franje Asiškoga, čije ime je kardinal Bergoglio uzeo kao svoje papinsko ime, točnije kao program svojega pontifikata

Snimke s putovanja uzete su iz vatikanske arhive. Dvojica kamermana snimaju sve javne aktivnosti pape Franje i Wenders je iz goleme građe odabrao one najvažnije vezane uz glavne narativne linije filma, uglavnom krupne kadrove ili kadrove snimane iz perspektive samoga Pape.

Snimanje intervjua počelo je 2016. i organizirano je u četiri sesije, s posljednjom u kolovozu 2017. Papini odgovori na 55 Wendersonovih pitanja snimani su ukupno dvadeset sati (bez ponavljanja), u završnoj verziji filma svedeni na sat vremena (film traje 96 minuta).

Na snimanja je Papa dolazio sam, odnosno dovozio bi ga Dario Viganò u svojem Fiatu Punto. Svakoga puta bi se i na dolasku i pri odlasku pozdravio sa svakim članom ekipe ne praveći razlike između Wendersa ili pomoćnog električara, što se Wendersa, kako često ponavlja u svojim intervjuima o filmu, posebice dojmilo.

Papa Franjo je snimljen teletron tehnikom. Wenders je bio dvadesetak metara udaljen od Pape, ali ga je ovaj vidio na ekranu postavljenom ispred objektiva kamere te je na Wendersova pitanja (koje gledatelji ne čuju, nego su uključeni u odgovore) odgovarao gledajući mu u oči, čime se sugestivno stječe dojam da je svaka izgovorena riječ upućena osobno onome tko gleda film.

Wim Wendersu je imao potpunu umjetničku slobodu i djelatnici Vatikana (ne i sam Papa) film su vidjeli tek jednom, nakon što je završen. Zanimljivo, nisu imali nikakvih primjedbi kakve bi eventualno izražavale suzdržanost u odnosu na ono što je u filmu ili filmom rečeno.

Sam Wenders je svoje dojmove o osobnosti pape Franje sažeo u jedan: ”Taj čovjek doista misli ono što govori i cijelim bićem stoji iza svake svoje riječi”. Zato je i film dobio naslov: ”Čovjek od riječi”. Dojmovi koje mi kao gledatelji filma stječemo o Papi moguće je artikulirati kao u parovima riječi: iskrenost i poštenje, poniznost i hrabrost, odnosno nježnost i snaga (to je i naslov Boffove biografije Franje Asiškog).

Ono u čemu ponajviše prepoznajemo Wendersenov vizualni pečat i poetsko-narativnu stilistiku, poznate nam iz ranijih filmova, jesu snimke Assisija (s dvadesetak ručnih kamera) te igrani crno-bijeli prizori iz života Franje Asiškog.

Narativne linije filma nadahnute su duhovnošću Franje Asiškoga koja je i program Papinoga pontifikata: siromaštvo i ljubav prema svem stvorenju. Ili, ako bismo to prerekli suvremenim riječima: osobna i zajednička aktivna borba protiv korupcijskoga, neoliberalnog kapitalizma i njegovih posljedica (ratova i prisilnih emigracija) te angažirano izražavanje brige za cijeli planet Zemlju kao naš zajednički dom.

Film nije biografija pape Franje, nego je biografija osnovnih misli vodilja njegova pontifikata izraženih u dva njegova dokumenta: apostolskoj pobudnici o naviještanju Evanđelja današnjem svijetu Evangelium Gaudium (2013.) i enciklici o brizi za zajednički dom Laudato si (2015.). Dakle, film nije napravljen o papi Franji, nego zajedno s njim. Nije niz propovijedi ili mudrih poruka današnjem svijetu, nego izraz spremnosti na dijalog, duboke solidarnosti, posebice s onima koji trpe zbog posljedica sve većih razlika između bogatih i siromašnih te posljedica nebrige za Zemlju kao majku svih živih

Film nije biografija pape Franje, nego je biografija osnovnih misli vodilja njegova pontifikata izraženih u dva njegova dokumenta: apostolskoj pobudnici o naviještanju Evanđelja današnjem svijetu Evangelium Gaudium (2013.) i enciklici o brizi za zajednički dom Laudato si (2015.). Dakle, film nije napravljen o papi Franji, nego zajedno s njim.

Nije niz propovijedi ili mudrih poruka današnjem svijetu, nego izraz spremnosti na dijalog, duboke solidarnosti, posebice s onima koji trpe zbog posljedica sve većih razlika između bogatih i siromašnih te posljedica nebrige za Zemlju kao majku svih živih.

Papina retorika je jednostavna, razumljiva svakom čovjeku bez obzira na partikularan religijski ili kakav drugi identitet.

On ne govori o Isusu ili potrebi da se u nj vjeruje, nego govori o sadržaju onoga što je sam Isus – na tragu biblijske priče o Izlasku, o oslobođenju od sviju ropstava te Kajinova pitanja: ”Zar sam ja čuvar brata svoga?” – govorio, za što se zalagao i za što je umro, o onom što je važno svakome kome je stalo da čovjek kao vrsta ne izumre, ne samo biološki, nego i u onom što ga čini čovjekom dostojnim življenja.

Bit će vjerojatno kritičara među katolicima koji će zamjeriti što se u filmu ne govori o vjeri u religijskim okvirima, ali i film i sam papa Franjo nadilaze uske okvire jedne religije ili identiteta.

Bit će vjerojatno kritičara koji će zamjeriti što se u filmu ne inzistira na kontroverznim pitanjima koja se tiču života Crkve kao institucije: o pedofilskim zločinima, zanemarivanju uloge žena, financijskim malverzacijama, opasnostima od neofašističkog populizma, hipokriziji pripadnika crkvene hijerarhije kao modus vivendi itd. Papa o tim golemim problemima otvoreno progovara kad god mu se pruži prigoda, ali ih, naravno, ne može riješiti sam, već čini što može: razvezuje čvorove i otvara procese rješavanja.

Ni religijska vjera niti unutarnji problemi Katoličke crkve nisu teme filma niti bi nas one mogle po sebi dovesti do njegove poruke koja jest ponajprije – nada.

Film budi i potiče nadu u potencijal skriven u ljudima, u ljudskoj osobi, da želi opće dobro te se za nj i angažira.

Film budi i potiče nadu u potencijal skriven u ljudima, u ljudskoj osobi, a onda i u vjerniku, da želi opće dobro te se za nj i angažira. Promjene i revolucije ne dolaze iz institucija, pa ni religijskih koje uglavnom zaboravljaju ili zanemaruju događaje koji su ih utemeljili, nego dolaze iz zalaganja pojedinaca kao što su obojica Franje, kao što je Dalaj lama, kao što su brojne, često anonimne osobe i udruge u službi dobra

Promjene i revolucije ne dolaze iz institucija, pa ni religijskih koje uglavnom zaboravljaju ili zanemaruju događaje koji su ih utemeljili, nego dolaze iz zalaganja pojedinaca kao što su obojica Franje, kao što je Dalaj lama, kao što su brojne, često anonimne osobe i udruge u službi dobra.

Film nije napravljen za katolike nego za sve ljude, jednako kao što su život i riječi pape Franje, u duhu autentičnoga, ozbiljno shvaćenog Evanđelja (Radosne vijesti), u službi svih ljudi.

To da je Franjo katolik i papa važno je iz jednoga razloga: s obzirom da je na čelu Katoličke crkve koja broji najveći broj vjernika na svijetu, u situaciji je da ga može čuti golem broj ljudi.

A nadajmo se da hoće, da će ga čuti barem oni koji dijele s njim, s papom Franjom, istu brigu i istu ljubav za čovjeka te da će se i sami angažirati. U Katoličkoj crkvi ili izvan, svejedno.

Jer: u pitanju je doista naša budućnost kao ljudske vrste.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

  • S odlaskom profesora Žmegača otišao je cijeli jedan svijet
  • Želim li da se svijet promijeni?
  • Prostor za trećeg(a) – opće dobro – u dijalogu
  • Antisemitizam u Hrvatskoj i dalje je prisutna anomalija
  • Susret s Irinom iz Mariupolja
  • Bio nam dobar Prelazak!
  • Refleksija uz rat u Ukrajini: što znači – biti za mir?
  • Thich Nhat Hanh – učitelj za 21. stoljeće
  • Sretna još jedna ili nova 2.0 godina
  • Valja se zaštititi od utjecaja kaotičnog

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: PARRHēSIA Tagged With: Bergoglio, čovjek od riječi'', Dalaj lama, Dario Viganò, Evangelium Gaudium, Franjo Asiški, Jadranka Brnčić, Laudato si, nada, Nenad Puhovski, nježnost, opće dobro, papa Franjo, Parrhēsia, siromaštvo, snaga, Wim Wenders

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2022 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT