autograf.hr

novinarstvo s potpisom

  • Naslovnica
  • Kolumne
    • 2. STRANA MOZGA
    • 45.PARALELA
    • ADVOCATA DIABOLI
    • ALLEGRO BARBARO
    • Arhiva – VRIJEME SUODGOVORNOSTI
    • A/TEOBLOGIJA
    • BALKANSKI AMBASADOR
    • BELEŽNICA
    • BEO DIJAGNOZE
    • BEZ ŠALABAHTERA
    • BEZIMENE PRIČE
    • BITI ILI NE BITI
    • BUDIMO PAMETNI
    • CITADELA
    • CRNA OFCA
    • CSI: MULTIPLEX
    • DEMOCROACIA
    • DISIDENCIA CONTROLADA
    • DRITO!
    • EJRENA
    • EKUMENA
    • FILIPIKE
    • ESHATON
    • GLOBALNI KAOS
    • HASHTAG BOSNA
    • HERETIČKI PABIRCI
    • HOMO VITRUVIUS
    • HORIZON CROATIA
    • IMAM PRAVO
    • IMPRESIJE I VARIJACIJE
    • INTER(N)ALIA
    • ISTOČNO OD RAJA
    • IŠAH
    • IZ PRIJESTOLNICE (KULTURE)
    • IZ ZEMLJE SNOVA
    • IZVJESNA ZAJEDNICA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • KONTRAPUNKT
    • KOZMOPOLITEIA
    • KULT NEREAGIRANJA
    • LJUBLJANSKI ZVON
    • LJUDSKO PRAVO
    • LJUTA PAPRIKA
    • MAŠKARADA
    • MILLENIUM
    • MNEMOZOFIJA
    • NA KAUČU
    • NA KRAJU PAMETI
    • NADA I ODGOVORNOST
    • (NE)MIRNA BOSNA
    • NEVINOST BEZ ZAŠTITE
    • NEZDRAVO DRUŠTVO
    • NIJE DA NIJE
    • NJEGOVIM STOPAMA
    • OBADANJA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • ODJECI VLADANJA
    • OKLOP OD PAPIRA
    • OPRAVDANO ODSUTAN
    • OPSERVATORIJ SARAJEVO
    • PANDECTA
    • PANORAMSKE PERSPEKTIVE
    • PARRHēSIA
    • PISMA S TREĆIĆA
    • PLUS ULTRA
    • POBRATIMSTVO LICA
    • POGLED S LIJEVA
    • POLITIKE SUOSJEĆANJA
    • POLUPJESNIK I BOLESNIK
    • POROK PRAVDE
    • PRAŠKA PRIZMA
    • PRAVIČNA BUDUĆNOST
    • PRESUMPCIJA UMNOSTI
    • PRIJE POVRATKA
    • PRODUŽECI
    • PROMETEJEVE FIGURE
    • QUIETA MOVERE
    • RAZUM I OSJEĆAJI
    • REALISTIČNA UTOPIJA
    • REI SOCIALIS
    • RELACIJE NEODREĐENOSTI
    • REVOLUCIJA NJEŽNOSTI
    • REZOVI I MIRENJA
    • ROGOBORENJA
    • ROMANIN PETERAC
    • RUBNI ZAPISI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • S PUPKA SVIJETA
    • [email protected]
    • SIZIFOVE POSLANICE
    • SJEĆANJA
    • SLOBODNI ZIDAR
    • SOFIJINA KATEDRA
    • SUBOTOM UZ KAVU
    • SUNCEM U ČELO
    • ŠTO ZNAM, TO I VIDIM
    • SVJEDOČANSTVO
    • SVJEDOK SVJETLA
    • SVJETLOPIS
    • TERRA SEXUALIS
    • UMJESTO ZABORAVA
    • UNDER COVER
    • USTAVNI REFLEKTOR
    • UVIK KONTRA
    • UZVODNO PLIVANJE
    • VITA CROATIVA
    • ŽIVJETI U HRVATSKOJ
    • VLAŠKA POSLA
    • VOANERGES
    • VRIJEME I VJEČNOST
    • ZIMSKO LJETOVANJE
    • ZONA SUMRAKA
  • OSVRT
  • ODJECI
  • INTERVJU
  • ORBI ET POPULIS
  • Kultura
    • BEZ RIJEČI
    • CSI: MULTIPLEX
    • CSI Vladimira C. Severa
    • DRITO!
    • EX LIBRIS D. PILSEL
    • ISTOČNO OD RAJA
    • KNJIGE I DRUGI DOJMOVI
    • Moderna vremana info
    • OBAVEZNA LEKTIRA
    • OD KNJIGE DO KNJIGE
    • OGLEDI
    • RUTA BORISA PERIĆA
    • SCRIPTA MANENT
    • ZIMIN NOĆNI IZBOR
  • ABRAHAMOVA DJECA
  • FELJTON
  • Tko smo
    • O nama
    • Impressum
    • Kontakt
    • Etički kodeks
  • Prijava
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Kako je marinac i ratni veteran postao veliki operni pjevač

Autor: Branimir Pofuk / 31.01.2018. Leave a Comment

Branimir Pofuk aaNizozemac Bastiaan Everink pjevao je kao tinejdžer u crkvenim i školskim zborovima, a znao je svojim glasom zabavljati i društvo u pubovima. A onda se, s devetnaest godina, odlučio za vojničku karijeru. Tri godine kasnije bio je vrhunski obučeni marinac, pripadnik specijalnih postrojbi, u Prvom zaljevskom ratu u Iraku. Vratio se iz tog rata 1991. godine živ, zdrav i odlikovan, a bile su mu samo 22 godine. Ali, kako sam priča, u njemu više nije bilo životne radosti.

Više nije znao što to znači biti kreativan. I kada nije na sebi nosio težak neprobojni prsluk, osjećao se zarobljen u čvrstom oklopu koji je morao oko sebe podići da bi bio dobar vojnik i da bi preživio.

“Svaki veteran zna da istog trenutka kada prestane pucnjava, počinje rat u vašoj glavi”, govori Everink.

Glazba čovjeka može izbaviti od prizemnih niskosti koje nas sasvih strana okružuju (…) Više nije znao što to znači biti kreativan. I kada nije na sebi nosio težak neprobojni prsluk, osjećao se zarobljen u čvrstom oklopu koji je morao oko sebe podići da bi bio dobar vojnik i da bi preživio

Bastiaan Everink posljednje je tjedne proveo u Zagrebu gdje ovih dana, na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta, pjeva naslovnu ulogu u Wagnerovoj operi “Ukleti Holandez”. Inače mu je jedna od najdražih uloga Verdijev Nabucco, babilonski kralj koji je bio toliko ogrezao u nasilju, ratu i vlastitoj moći da je izgubio razum, sve dok ga nije pogodila božanska munja kojom je počela njegova preobrazba i oslobođenje od oklopa ludila.

Everink kaže kako mu ta uloga pristaje kao rukavica baš po mjeri njegove ruke, jer u njoj prepoznaje sebe i vlastiti preobražaj, ozdravljenje i oslobođenje.

Sve što se dogodilo Nabuccu, događalo se i njemu: “vojska, rat, drastična promjena, nakon toga izdaja i iznad svega – sloboda”.

Grom koji je njega pogodio nije bila munja s neba. To nije bila tutnjava praćena zasljepljujućim bljeskom, nego glazba. Vrlo tiha i vrlo polagana glazba.

Everink sam rado prepričava taj trenutak na način na koji neki vjernici svjedoče o mističnom obraćenju koje im je promijenilo život. Iz Iraka se vratio s ratom u svojoj glavi. Da bi tamo preživio, kao i svaki prekaljeni vojnik, morao je kod kuće ostaviti emocije i sve osjećaje osim onih koji služe očuvanju vlastitog života i života svoje braće po oružju na bojišu.

Nekoliko dana nakon povratka bio je kod prijatelja koji ga je pozvao na večeru. I dok se prijatelj bavio nečim u kuhinji, mladi veteran je pregledavao njegovu veliku zbirku gramofonskih ploča sa snimkama opera.

Nikada ranije nije slušao operu, priča Everink. I onda ga je privukla slika na kutiji jednog diskografskog kompleta. Na njoj je bio sveti gral i naslov Parsifal.

“Stavio sam prvu ploču na gramofon i čim sam začuo tu glazbu niz moje lice su počele teći suze. To je bila moja munja. Ta glazba i priča o vitezu u sjajnom oklopu govorila je o meni i istovremeno s mene skinula moj oklop. Ta glazba mi je dala svjetlo i slobodu”.

Tako priča Bastiaan Everink koji je nakon tog iskustva donio, kako kaže, jednu od najtežih odluka u svom životu: napustio je vojsku i marince s novim životnim ciljem: postati operni pjevač.

Sve što se dogodilo Nabuccu, događalo se i njemu: “vojska, rat, drastična promjena, nakon toga izdaja i iznad svega – sloboda”. Grom koji je njega pogodio nije bila munja s neba. To nije bila tutnjava praćena zasljepljujućim bljeskom, nego glazba. Vrlo tiha i vrlo polagana glazba

Vojnička disciplina svakako mu je bila od pomoći u ostvarivanju tog teškog zadatka. Njegovo učenje trajalo je desetak godina. Na opernoj pozornici debitirao je 2003. godine u Bonnu, pjevajući uloga toreadora Escamilla u Bizetovoj “Carmen”.

Danas je vrlo cijenjen i tražen bariton na europskim opernim pozornicama i već godinama dragocjeni stalni član ansambla berlinske Deutsche Oper.

Svoje suborce nikada nije zaboravio, često pjeva za vojnike i veterane. Tog sudbonosnog dana kada su ga pogodile Wagnerove note on je odlučio da će kroz život ići oboružan glazbom, umjesto mecima. Zato tu svoju municiju šalje vojnicima na bojištima, darujući im i šaljući im svoje snimke.

Što je to bilo tako moćno u toj glazbi koja ga je ispunila, preobrazila i oslobodila?

U najnovije vrijeme vrlo je uznapredovala znanost u rasvjetljavanju procesa koje u ljudskom mozgu pokreće slušanje ili aktivno bavljenje glazbom. Bave se time psiholozi, fizičari, muzikolozi i neurolozi. Jedan od njih je bio je i britanski neurolog Oliver Sacks, autor vrlo popularne knjige “Muzikofilija: Priče o glazbi i mozgu”, koja je 2012. u nakladi Algoritma objavljena i u Hrvatskoj.

U njoj je iznio slučaj čovjeka koji je, preživjevši udar groma, odjednom osjetio nezadrživi poriv da počne svirati klavir. U Everinkovom slučaju grom je bila sama glazba. I to, kako sam već naveo, vrlo polagana i vrlo tiha glazba kakvom počinje Wagnerov “Parsifal”.

Ta glazba raste, buja i razvija se do moćnog kombiniranog zvuka rogova, truba, tuba i trombona, granitnih blokova zvuka limenih puhača kakve je, prije Brucknera, znao svojim skladateljskim perom isklesati samo Wagner.

Ali, nukleus te čudesne i mistične partiture, koji je potresao i mladog nizozemskog ratnog veterana, nalazi se u prvih pet taktova. U njima na pozornicu slušateljeve mašte polako i svečano izlazi jednostavna melodija bez ikakvog harmonijskog dekora ili pratnje. Samo violine i viole, vrlo diskretno i najčešće gotovo nečujno podržane klarinetima i fagotima, uspinju se polako po ljestvici trozvuka As-dura: do – mi – so.

Četrdesetak sekundi traje tih čudesnih prvih pet taktova koji ponekad, kao što je bilo u slučaju vojnika Bastiaana Everinka, mogu proizvesti potres, razoriti tlo pod nogama i otvoriti vrata vječnosti. Ili barem, kao meni danas, podignuti misli i pogled s prizemnih niskosti koje nas okružuju

U drugom taktu, poput lelujavog dima iz zrnca tamjana bačenog na tihi žar, melodija nastavlja uspon preko tri preostala tona gornjeg dijela durske ljestvice: la – ti – do.

A onda, nakon što je samo dodirnula vrh ljestvice, melodija u trećem taktu pada u c-mol, donosi proturječje, zajedno s prva dva takta čini jedan veliki bolni uzdah, nagovještava dramu, dočarava čitav rat u izmučenoj duši jednog ratnog veterana, kakav je bio i sam vitez Parsifal.

Da bi potom četvrti i peti takt vratili spokoj povratka u akord As-dura, koji se u nastavku uobličava u akord limenih puhača, nježan i tih poput prvog tračka svitanja na istoku noćnog neba.

Četrdesetak sekundi traje tih čudesnih prvih pet taktova koji ponekad, kao što je bilo u slučaju vojnika Bastiaana Everinka, mogu proizvesti potres, razoriti tlo pod nogama i otvoriti vrata vječnosti. Ili barem, kao meni danas, podignuti misli i pogled s prizemnih niskosti koje nas okružuju.

Idite u HNK, poslušajte Holandeza Bastiaana Everinka.

 

(Prenosimo iz Večernjeg lista).

Još tekstova ovog autora:

  • Andrej Plenković i HNK Zagreb
  • Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
  • Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti
  • “Misa Mediterana” je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
  • Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
  • Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
  • Utrka milijardera u svemiru
  • Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj
  • Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
  • Vojni neboder “Vukovar” kao otirač i kamuflaža HDZ-a

» Svi tekstovi ovog autora

Share this:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Print

Filed Under: KONTRAPUNKT Tagged With: Bastiaan Everink, Branimir Pofuk, Carmen, Deutsche Oper, glazba, grom, Kontrapunkt, marinac, Oliver Sacks, Parsifal, rat, ratni veteran, sloboda, Svjetlo, vojnik, vojska, Wagner

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:

ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

VRIJEME SUODGOVORNOSTI - ostale emisije

Facebook

Facebook

Želite li primati naš newsletter?

Upišite svoj e-mail i pratite najnovije aktualnosti!

Postanite podupiratelj našega portala. Vi ste dokaz da možemo stvarati bolje društvo i da ponekad valja htjeti i nemoguće kako bismo dosegnuli moguće.

Molimo vas da pomognete Autograf.hr uplatom priloga na naš račun (kliknite ovdje).
Hvala vam!

VIDEO: VRIJEME SUODGOVORNOSTI

Drago Pilsel Argentinski roman

ZAHVALJUJEMO SE POTPORI REDAKCIJE:

Slobodna Dalmacija

UPUTE

Pravila komentiranja
Pravila prenošenja sadržaja
Donacije i sponzorstva
Impressum
Kontakt

Copyright © 2023 | AUTOGRAF.HR | Izrada portala : Poslovna učionica d.o.o. | Tehnička podrška: 234 d.o.o. i Online Press d.o.o. | Log in

Mrežne stranice www.autograf.hr koriste kolačiće ("cookies") za napredniju funkcionalnost stranica, ugodnije posjetiteljevo iskustvo, te prikaza web bannera i drugih oglasa. Postavke korištenja kolačića možete kontrolirati i odrediti u vašem pregledniku mrežnih stranica ("web browser"). Ako se slažete s korištenjem kolačića na mrežnim stranicama www.autograf.hr molimo kliknite "Slažem se". Posjet i pregled mrežnih stranica na www.autograf.hr moguć je i bez korištenja kolačiča, no tada neće biti isporučene neke funkcionalnosti kojima kolačići upravljaju.
Slažem se
Polica privatnosti i kolačića

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT